1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Trender i reiselivetChevronRight
  4. Hva skaper trender?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hva skaper trender?

Hvorfor oppstår trender? Hva er det som skaper dem? Hvordan kan trender bidra til nye markeder for reiselivet?

Kvinnelig kajakpadler i elvestryk sett bakfra. Foto.

Internasjonal utvikling

De aller fleste trendene i reiselivet bygger på internasjonal utvikling.

I de fleste tilfeller er trendene synlige over hele eller store deler av verden. I et stort globalt marked vil det være et bredt sett av utviklingstrekk og trender. I en global målestokk kan mange av disse representere store markedsmessige muligheter.

Heritage-trenden

Et eksempel er «heritage-trenden», som innebærer at stadig flere ønsker å finne tilbake til sine egne røtter. Store TV-produksjoner av typen «Hvem tror du at du er?» har bidratt til en sterk økning i interessen for slektsforskning. Dette skaper nye markeder for reiselivsbedrifter som kan tilby en opplevelse av å finne sine røtter.

Slike trender gir et lite land som Norge mulighet for å konsentrere produktene og markedsføringen sin mot de markedene som passer oss aller best.

Vest-Telemark Museum
Slektsgransking er interessant for mange. Særlig er det mange amerikanske turister som ønsker å finne sine norske røtter.

I de neste temaene skal vi se kort på noen av hovedområdene for samfunnsutvikling. I stor grad skapes trender på bakgrunn av ett eller flere av disse områdene.

Læringsressurser

Trender i reiselivet