Hopp til innhold

  1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. KvalitetsutviklingChevronRight
  4. Vanskelige gjesterChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgaver og aktiviteter

Vanskelige gjester

Sightseeing med buss og guiding underveis. Foto.

Oppgave 1

Rollespill: Sure turister

Situasjon:

Dagstur med buss til en attraksjon på et reisemål i Syden. Det er svært varmt, klimaanlegget på bussen virker ikke ordentlig. Bli enige om hvor turen skal gå fra og til.

Roller:

  • guide
  • negative passasjerer (ulike reaksjonsmønstre)

Rollespillet starter med at en av de negative passasjerene kommer med en kritisk bemerkning. De andre følger opp med nye negative utsagn.

Guiden griper inn når stemningen blir dårlig.

Stress og dårlig tid kan gjøre oss både grinete og sinte.

Oppgave 2

Rollespill: Vanskelige mennesker

Situasjon:

Resepsjonen i et travelt hotell ved utsjekking en morgen. Det er kø for å betale.

Roller:

  • guide: frustrert, morgengretten
  • gjest A: stresset, dårlig tid, skal rekke bilferje
  • gjest B: irritert fordi fakturaen inneholder feil

To–tre statister spiller gjester som venter i køen. De er irritable og kommer stadig med mishagsytringer.

Oppgave 3

Gjester og klager

Drøft og gi eksempler på gjester som klager på servicen ved et hotell eller en restaurant. Finn eksempler på:

  • rettferdig harme over feil som er begått av ansatte ved hotellet
  • feilaktige eller urimelige klager

Læringsressurser

Kvalitetsutvikling

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter