Hopp til innhold

Fagstoff

Utfordringer for reiselivet

Reiseliv dreier seg om transport, overnatting, bespisning og attraksjoner. Kundene vurderer kvaliteten på alle sider ved sin reiseopplevelse.


Flytoget på Oslo Sentralstasjon. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Transport

I 2018-undersøkelsen fra Norsk kundebarometer hadde Flytoget Norges mest fornøyde kunder, men har likevel ikke størst kundelojalitet. Flere transportselskaper plasserte seg høyt på lista. Her er 2018-lista over de fem beste selskapene innenfor persontransport:

Plass


Selskap

Stjerner

Tilfredshet

Lojalitet

1

Flytoget

*****

81,3

83,6

2

Sporveien T-Bane

****

77,1

96,7

3

Norway Bussekspress

***

74,7

86,3

4

TIMEkspressen

***

73,3

82,2

5

SAS

***

73,1

86,9

Å frakte passasjerene fra A til B er selve kjernen i et transportprodukt. Seriøse transportselskaper er nesten like gode når det gjelder selve transporten. Flyselskapet SAS var tidlig ute med å erkjenne at det avgjørende for serviceopplevelsen er hvordan passasjerene blir tatt hånd om før, under og etter flyturen.

Overnatting

I hotellbransjen regner man med at tilfredse gjester kommer tilbake for å overnatte. Hotellkjedene forsøker å få stamgjester. Et virkemiddel for å oppnå det, er å love en bedre opplevelse. På hjemmesiden til en nordisk hotellkjede leser vi:

«Hos Scandic handler den gode hotellopplevelsen helt enkelt om å gi deg bedre service, bedre søvn og en bedre start på dagen, så du får lyst til og komme tilbake til oss»

I 2018-undersøkelsen fra Norsk kundebarometer hadde Choice Norges mest fornøyde kunder og størst kundelojalitet. Flere hotellkjeder plasserte seg høyt på lista. Her er 2018-lista over de fire beste kjedene innenfor hotell:

Plass


Selskap

Stjerner

Tilfredshet

Lojalitet

1

Choice

****

76,6

85,4

2

Thon Hotels

***

74,4

80,6

3

Scandic

***

73,9

83,9

4

Radisson Blu

***

71,4

73,7

Servering

Når vi går på restaurant er det ikke bare for å bli mette og utørste, men også for å oppleve noe hyggelig sammen med familie og venner. Servicen har derfor mye å si for opplevelsen av måltidet, i tillegg til møtet personalet imellom og mellom andre gjester.

Vi kan slå fast at det gode måltidet gir både næring og hygge. Helhetsopplevelsen avgjør hvor tilfredse kundene er.

Attraksjoner

En attraksjon er noe som lokker og trekker folk – et trekkplaster.
Operahuset i Sydney i Australia er byens mest fotograferte og gjenkjennelige bygning. Turister som ikke har noen interesse for opera, strømmer i tusentall til Operaen i Oslo.

For noen år siden inviterte Dagbladet leserne til å stemme fram Norges beste attraksjon og naturattraksjon. Holmenkollen og Skimuseet er den mest besøkte attraksjonen i Norge, men kom bare på tiendeplass. Preikestolen ved Stavanger fikk klart flest stemmer som naturattraksjon.

Mange holder Disneyworld for å være en av verdens fremste attraksjoner. I Disneyland har man satt service og opplevelse i system. Hver enkelt medarbeider blir systematisk drillet i og motivert til sin rolle.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.02.2019

Læringsressurser

Kvalitetsutvikling