1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. SalgsprosessenChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Salgsprosessen

Det er vanlig å tenke seg at selgeren kan styre salget gjennom en systematisk prosess i flere faser eller trinn – en såkalt salgsprosess. Dersom vi skal bli gode selgere, må vi forstå hvordan et salg foregår, og yte vårt beste på hvert steg i prosessen.

Kunde og kundebehandler på et reisebyrå. Foto.

Reiselivsaktørene selger totalopplevelser, og en fornøyd kunde er et godt salg. I salgsprosessen er det viktig å være kundeorientert, det vil si å se salget fra kundens side. Kunden er opptatt av nytteverdi, pris og service.

Stamgjester er kunder som kommer igjen, og vi som bedrift får gjensalg. Du skal i dette emnet få kjennskap til en rekke aktiviteter som er viktig for å skape gjensalg. Vi ønsker også å få kunder til å kjøpe mer enn planlagt. Det kalles mersalg.

Nysalg er salg til nye kunder, og er en mer krevende prosess. For å nå nye kunder må vi bruke hensiktsmessige salgskanaler. Grunnlaget for alt salg er å forstå ønsker og behov hos hver enkelt kunde.

En god selger må ha kompetanse i salgsteknikker, og vi vil i dette emnet gå gjennom de ulike fasene i en salgssamtale. I tillegg trenger du som selger kunnskaper om målgruppen, bransjen, konkurrentene, forbrukerrettigheter, og ikke minst produktkunnskap.

Læringsressurser

Salgsprosessen