1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Internasjonal markedsføringChevronRight
  4. Nordisk konkurranseChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Nordisk konkurranse

De skandinaviske landene blir oppfattet som ganske like av utenlandske turister. Hva er Norges styrke i konkurransen med nabolandene våre?

Familie besøker Legoland. Foto.

Turistattraksjoner

Utenlandske turister opplever de skandinaviske landene som ganske like. Hvordan presenterer landene seg for turistene? Hva gjør nabolandene våre for å lokke til seg turister? Hva oppfatter turistene som attraktivt?

Turistattraksjoner kan være steder, gjenstander og hendelser som har spesiell interesse for turister. Typiske eksempler er historiske steder, monumenter, dyreparker, fornøyelsesparker, museer og kunstgallerier, byggverk (slott, skyskrapere, broer), nasjonalparker og natur.

I nærheten av turistattraksjonene er det gjerne en høy konsentrasjon av servicetjenester rettet mot turistene.

Hva er en turistattraksjon?

Er Sverige «harry»?

Sverige er nordmenns mest besøkte ferieland og et populært reisemål for hele familien. Mange reiser til Sverige for å handle. I 2002 uttalte daværende landbruksminister, Lars Sponheim, at det var «harry» å dra på handletur til Svinesund. Fornavnet Harry brukes i norsk slang for å karakterisere en person eller handling som «vulgær», «smakløs» eller «udannet».

www.visitsweden.com kan du lese hvordan Sverige presenterer seg som turistland.

Deilig å være norsk – i Danmark

Med lun humor og selvironi har den 20 år gamle kampanjen «Det er deilig å være norsk – i Danmark» etablert seg som en av Danmarks sterkeste merkevarer. De siste årene har antall norske overnattinger i Danmark ligget stabilt på ca. 2,5 millioner per år.

Hva er det som gjør det så godt å være norsk i Danmark? Er det et godt glass blant gode venner? Er det de deilige, høye smørbrødene? Er det den danske holdningen til det gode liv? Er det de endeløse, hvite strendene? Er det feststemningen?

Listen er lang. Hva er ditt Danmark? På Facebook oppfordrer den danske turistorganisasjonen oss til å sende inn minner, opplevelser og reiser rundt omkring i Danmark.

Hos VisitDenmark kan du lese mer om hvordan Danmark presenterer seg som turistland.

Landet med skoger og innsjøer

Nesten to tredjedeler av Finland er dekket av skog, og med sine 187 000 innsjøer er Finland det landet i verden som har flest innsjøer i forhold til størrelsen.

Her er et eksempel på hva landet legger vekt på for å tiltrekke seg turister:

«Finland is full of interesting contrasts, such as the four seasons, the midnight sun and the period of darkness, urban and rural, East and West – you name it.»

Finland utfordrer Norges «eiendomsrett» til midnattssola og nordlyset som turistmagnet. Hos VisitFinland kan du lese mer om hvordan Finland presenterer seg som turistland.

Læringsressurser

Internasjonal markedsføring