Konkurransefortrinn
Begrepet konkurransefortrinn er satt sammen av konkurranse (tevling, kappestrid) og fortrinn (god egenskap, fordel). Begrepet konkurranse kjenner vi fra idretten. Å ha et konkurransefortrinn her kan for eksempel bety å ha bedre kompetanse enn konkurrentene om utstyr og treningsmetoder.
I økonomien er konkurransefortrinn effekten av å besitte og utnytte ressurser eller kompetanse som gir fordeler i konkurranse med andre.
Et land har et konkurransefortrinn når varer og tjenester er billigere enn i andre land.
Det handler om å ha tilgang til ressurser – penger, arbeidskraft, naturressurser – og å ha kunnskaper til å utnytte ressursene.
Unike fortrinn?
Innovasjon Norge har utarbeidet Hvitebok for reiselivsutvikling. Her anbefales det å beskrive unike attraksjoner ved et reisemål, se side 36 i hviteboka.
Internasjonalt har vi mange konkurrenter. Her kan du lese om de 100 største turistattraksjonene, ifølge amerikaneren Howard Hillman. Norske fjorder kommer på 32.-plass.
Reiselivsnæringen er en av verdens raskest voksende næringer. I regjeringens strategi for reiselivet hevdes det at Norge har gode muligheter for å ta sin del av den internasjonale veksten.
Kampen om turistene har økt dramatisk. I dag er det ikke uvanlig med nasjonale reklamekampanjer på internasjonale TV-kanaler.
Norsk reiseliv trenger flere besøkende. Vi må spørre:
- Hvor mange enestående naturområder og byggverk finnes i Norge?
- Må et reisemål ha enestående kvaliteter for å trekke til seg turister?
Markeds- og kundeorientering
Folk er forskjellige og har ulike ønsker og behov. Når vi skal utvikle og markedsføre reiselivstilbud, må vi vite hvilket marked vi ønsker å betjene, og hvilke konkurrenter vi må regne med.
Vi må spørre:
- Hvilke ønsker og behov har nåværende og framtidige kunder?
- Hva tilbyr våre største konkurrenter?
- Hvordan kan medarbeiderne våre utnytte informasjonen om kunder og konkurrenter i utvikling og leveranse?
Vi må altså kjenne kundene våre: Er de gamle eller unge, enslige eller barnefamilier? Er de interessert i natur eller kultur, sol eller badeliv? Ønsker de en stille og fredelig ferie eller fest og moro?
Vi kan oppnå konkurransefortrinn hvis produktene våre dekker kundenes ønsker og behov.