1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Internasjonal markedsføringChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Internasjonal markedsføring

Norsk reiseliv markedsfører Norge som et reisemål for turister som er interessert i aktiv bruk av vakker og ren natur sammen med lokal kultur og levemåte. Det er en nasjonal oppgave å fange oppmerksomheten til internasjonale turister. Både myndigheter og private, nasjonalt og lokalt, må bidra.

Turister ved skulpturen Monolitten i Vigelandsparken i Oslo. Foto.

Regjeringen mener at reiselivsnæringen er viktig for Norges verdiskapning, av stor betydning for distriktene, og at Norges naturgitte fordeler må brukes aktivt i reiselivssatsingen. Norsk natur er konkurransefortrinnet til norsk reiseliv, mens vårt høye kostnadsnivå er en utfordring.

Innovasjon Norge, som er representert i alle norske fylker og i over tretti land, profilerer Norge som reisemål. Ved å øke kjennskapen til og kunnskapen om Norge, ønsker en å oppnå at utenlandske turister får et positivt inntrykk og velger Norge som reisemål.

Norsk reiseliv må tilpasse seg turistenes ønsker. Internasjonale turister etterspør helhetlige opplevelser. Det er også et økt fokus på bærekraftig reiseliv og økoturisme.

Suksessfaktorer for å lykkes med internasjonal markedsføring er blant annet samarbeid mellom de aktuelle aktørene, anerkjennelse av de ansattes kompetanse, kvalitet i alle ledd, lett tilgjengelige reisemål, investeringsvilje og -evne i utviklingen av reiselivsprodukter.

Læringsressurser

Internasjonal markedsføring