1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Salgs- og markedsrettChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Salgs- og markedsrett

Norsk lov gjelder alle medier, trykte så vel som elektroniske. De samme reglene gjelder dersom vi reklamerer for produkter via sosiale medier og andre elektroniske kanaler. I tillegg har vi egen lov for elektronisk handel.

Bilde av en datatastaturknapp med et paragraftegn. Foto.

En rekke lover har bestemmelser om hva vi kan tillate oss i markedsføringen, og hva som er ulovlig markedsføring. For eksempel skal blogginnlegg med reklame merkes tydelig, slik at leserne oppfatter at det er snakk om reklame. Markedsføringsloven setter også grenser for hvem vi kan sende e-post til, og gir kundene reservasjonsrett mot telefonsalg. Det er også ulovlig å rette reklame mot barn.

For netthandel er angrerettloven viktig, men de fleste reiselivsprodukter er unntatt angrerett. Pakkereiser har en egen lov, som kommer til anvendelse ved kjøp av sammensatte reiselivstjenester.

Reiselivsaktører oppbevarer opplysninger om kundene sine i kundedatabaser, og her må de følge reglene i personopplysningsloven. I tillegg til at reiselivsbransjen skal følge lover og regler, bør de også ha fokus på hva som er god etikk. Det er ikke sikkert at alt som er lovlig, også er etisk holdbart.

Læringsressurser

Salgs- og markedsrett