1. Home
  2. ReiselivChevronRight
  3. Det helhetlige reiselivsproduktetChevronRight
  4. ServeringChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Servering

For å kunne gi gjestene best mulig informasjon om spisesteder og lokale spesialiteter må reiselivsaktører på destinasjonen skaffe seg god kunnskap om det lokale serveringstilbudet.

Folke hygger seg på uterestaurant på Bryggen i Bergen. Foto.

Anbefaling av spisested

Som vi så under siden om overnatting, vil mange serveringssteder hente mange gjester fra lokale hoteller. Noen ganger skjer dette som direkte anbefalinger eller bestillinger. Andre ganger er det gjesten selv som finner fram til lokale spisesteder, ikke minst via kundedrevne søkemotorer, restaurantanmeldelser på nettet eller andre kilder. Spisestedets lokale plassering og visuelle profil er også viktig når gjesten skal velge.

Kolleger spiser sammen. Foto.
Kolleger spiser sammen etter jobb.

Bli kjent med de lokale serveringstilbudene

Mange spisesteder legger stor vekt på at de ulike ansatte i det lokale destinasjonstilbudet skal kjenne dem som gjester. Oftest skjer dette ved at lokale kolleger selv velger spisestedet som ordinære gjester.

Andre ganger kan et spisested invitere ansatte i ulike lokale destinasjonsproduktene (hotell, guidebyrå eller lignende) til å smake på mat, bli bedre kjent og diskutere nye markedsmuligheter.

Læringsressurser

Det helhetlige reiselivsproduktet