Reiseliv
Emner
Filter
Behov og ønsker
KjernestoffEn god vert kjenner gjestens behov og ønsker. For å avdekke gjestens behov og ønsker trenger vi kunnskaper om behovsteori, motivasjon og kommunikasjon.
Turistattraksjoner og guiding
KjernestoffVi ser på norske turistattraksjoner og guidens behov for bred lokalkunnskap og god formidlingsevne.
Det helhetlige reiselivsproduktet
KjernestoffDet helhetlige reiselivsproduktet omfatter transport, overnatting, måltider, aktiviteter, attraksjoner og severdigheter. Mange ulike aktører bidrar.
Personlig opptreden
KjernestoffDin personlige opptreden er en viktig del av vertskapsrollen, og omfatter både oppførsel, klesdrakt og kroppsspråk.
Kulturelle særtrekk
KjernestoffI vertskapsrollen er det viktig at du tar hensyn til kulturelle særtrekk hos gjestene.
Kommunisere på tysk
KjernestoffSom vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til tysktalende gjester.
Kommunisere på kinesisk
KjernestoffSom vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til kinesisktalende gjester.
Sikkerhet
KjernestoffSikkerhet kan defineres som evnen til å ha kontroll med risiko. Dette er viktig både for gjestene og personalet.
Informasjonskilder
KjernestoffNy teknologi gir oss mange muligheter til å skaffe oss informasjon om aktuelle reisemål, og hva reisemålet har å by på av attraksjoner, mat og overnatting.
Reiselivssegmenter
KjernestoffHer ser vi på reiselivssegmenter som er grupper av turister, inndelt etter ulike ønsker og behov.
Bærekraftig reiseliv
KjernestoffVi ser på hva som menes med bærekraft, og hva et bærekraftig reiseliv innebærer for natur, kultur og økonomi.
Kjøpsatferd
KjernestoffKjøpsatferd handler om hva folk tenker og gjør når de søker etter, kjøper og bruker varer og tjenester.
Kvalitetsutvikling
KjernestoffI dette emnet ser vi på hvordan kvalitetsutvikling er å utvikle og vedlikeholde god kvalitet som tar hensyn til kundenes krav til kvalitet.
Markedsføring
KjernestoffVi ser på hvordan markedsføring er planlegging og gjennomføring av aktiviteter som utføres for å øke salget av varer og tjenester.
Salgsprosessen
KjernestoffVi ser på hvordan selgeren kan styre salget gjennom en systematisk prosess i flere faser eller trinn, en såkalt salgsprosess.
Internasjonal markedsføring
KjernestoffNorsk reiseliv markedsfører Norge som et reisemål der man kan oppleve vakker og ren natur sammen med lokal kultur og levemåte.
Salgs- og presentasjonsteknikk
KjernestoffGode ferdigheter i salgs- og presentasjonsteknikk er evne til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å beherske relevante digitale verktøy.
Reservasjonssystemer
KjernestoffEt reservasjonssystem, også kalt bookingsystem, kan brukes av både kunder og reiselivsmedarbeidere.
Webdesign
KjernestoffVed utarbeidelse av en nettside må vi tenke over hvilken informasjon vi vil ha på nettsiden, utseende og hvordan siden skal fungere.
Salgs- og markedsrett
KjernestoffVed markedsføring av reiselivsprodukter er det mange lover og regler som må følges, som markedsføringsloven, pakkereiseloven og ehandelsloven.
Reiselivsnæringens oppbygning
KjernestoffVi ser på reiselivsnæringens sammensetning, utbredelse og økonomiske betydning, og eksempler på organisering.
Trender i reiselivet
KjernestoffHer skal vi se på hvordan vi kan bruke trender som utgangspunkt for å utvikle nye bærekraftige reiselivsprodukter.
Prissetting
KjernestoffDe vanligste metodene for prissetting er kostnadsbasert, markedsbasert og konkurransebasert.
Budsjett og regnskapsanalyse
KjernestoffBudsjettering, budsjettkontroll og regnskapsanalyse er viktige oppgaver i økonomistyringen til en bedrift.
Starte egen bedrift
KjernestoffHer tar vi for oss organisering og lover og regler du trenger å kunne dersom du skal starte opp din egen bedrift.
Driftsrutiner på et hotell
KjernestoffI dette emnet ser vi på viktige driftsoppgaver for en resepsjonist på et hotell, som inn- og utsjekk og eventuelt management.
Sentralt regelverk
KjernestoffHer får du en innføring i praktisk bruk av lover og regler som gjelder i reiselivet.
Etikk
KjernestoffEmnet handler om etiske retningslinjer for reiselivet, og hvilke etiske utfordringer næringen står overfor.
Tverrfaglige oppgaver og heldagsprøver
KjernestoffHer finner du tverrfaglige oppgaver og heldagsprøver som er utarbeidet av lærere på service og samferdsel.
Om resepsjonsfaget
KjernestoffHer får du en oversikt over hva du må lære for å kunne ta fagbrev som resepsjonist.
Mest brukt
Om reiseliv Vg2
Om reiseliv Vg2
I reiselivsfaget lærer du å utvikle, markedsføre og drifte norske reiselivsprodukter. Du lærer også hvordan du bør opptre som vert i møte med gjester fra inn- og utland, og hvordan du kan samarbeide med andre for å skape helhetlige opplevelser.