Hopp til innhold

  1. Home
  2. Teknologi- og industrifagChevronRight
  3. StyringsteknikkChevronRight
  4. HydraulikkChevronRight
  5. FilterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Filter

For å unngå at partikler i oljen skal skade komponentene, bruker vi oljefilter.

Forurenset olje kan føre til intern lekkasje i sylinder, motorpumpe og ventiler eller til uforutsett havari.

Det mest vanlige er at vi bruker disse fem metodene for å unngå forurensning i oljen:

  • luftfilter − sitter i lokket på tanken og sørger for at det ikke kommer smuss inn luftingen
  • påfyllingsfilter/sil − sørger for at vi ikke får forurensninger i oljen ved påfylling
  • grovfilter/sugefilter/sil − sitter i tanken på det røret som suger opp olje til pumpen
  • returfilter − sitter der oljen går tilbake til tanken. Returfilteret sørger for at partikler som har kommet inn i oljen under drift, ikke blir med til tanken. Dette er den mest brukte filtertypen.
  • trykkfilter − sitter i trykkrøret mellom pumpen og trykkbegrensningsventilen

Filterhuset til trykkfilteret må tåle det trykket vi skal ha i anlegget. Normalt plasseres trykkfilteret rett foran den komponenten som skal beskyttes.

Returfilter

Trykkfilter

Læringsressurser

Hydraulikk