1. Home
  2. Teknikk og industriell produksjonChevronRight
  3. HydraulikkChevronRight
  4. FilterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Filter

For å unngå at partikler i oljen skal skade komponentene, bruker vi oljefilter.

Forurenset olje kan føre til intern lekkasje i sylinder, motorpumpe og ventiler eller til uforutsett havari.

Det mest vanlige er at vi bruker disse fem metodene for å unngå forurensning i oljen:

  • luftfilter − sitter i lokket på tanken og sørger for at det ikke kommer smuss inn luftingen
  • påfyllingsfilter/sil − sørger for at vi ikke får forurensninger i oljen ved påfylling
  • grovfilter/sugefilter/sil − sitter i tanken på det røret som suger opp olje til pumpen
  • returfilter − sitter der oljen går tilbake til tanken. Returfilteret sørger for at partikler som har kommet inn i oljen under drift, ikke blir med til tanken. Dette er den mest brukte filtertypen.
  • trykkfilter − sitter i trykkrøret mellom pumpen og trykkbegrensningsventilen

Filterhuset til trykkfilteret må tåle det trykket vi skal ha i anlegget. Normalt plasseres trykkfilteret rett foran den komponenten som skal beskyttes.

Returfilter

Trykkfilter


Bildene viser returfilter og trykkfilter med navn på komponentene de består av.

Læringsressurser

Hydraulikk

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?