Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. Helse og livsstilChevronRight
  4. Trening og helseChevronRight
  5. Trening gjør deg mer fornøyd med deg selvChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Trening gjør deg mer fornøyd med deg selv

Trening gjør at du blir mer fornøyd med deg selv, og du får et bedre selvbilde.

En ung mann ser seg selv i speilet
Trening påvirker selvbildet.
To fornøyde sandvolleyballspillere. Foto.
To fornøyde sandvolleyballspillere.

Det er flere årsaker til at trening gjør oss mer fornøyde med livet. Når vi trener, skjer det både fysiologiske endringer (i kroppen) og psykologiske endringer (med tankene og følelsene), og de to henger ofte sammen. Forskning har vist at etter bare 20 minutter med trening føler du deg gladere, og det gjelder uavhengig av hvor hardt du trener.

Serotonin og noradrenalin er kjemiske stoffer i kroppen vår som påvirker humøret slik at vi føler oppstemthet. Da er det fint at trening stimulerer kroppen til å produsere disse stoffene. Det kan for eksempel være med på å forebygge depresjoner.

Et positivt selvbilde er viktig for å ha det godt, og selvbildet kan bli påvirket av trening. Noe av det viktigste for å få et godt selvbilde er å oppleve bekreftelse og mestring. Gjennom trening kan du erfare at øvelse gir framgang, at kroppen din fungerer, og at du stadig behersker nye ting. Det gir en god selvfølelse!

Trening sammen med andre er ekstra positivt, og det kan bidra til at vi også får det bedre sosialt. Det er ofte lettere å komme seg på trening når man har en avtale med noen andre, og det er hyggelig å være en del av et fellesskap. Mange har opplevd å få gode venner gjennom idretten.

Du får mer overskudd i hverdagen

Trening med kajakk. Foto.
Trening med kajakk.

Trening kan også gi deg mer overskudd til skole, jobb og fritid. Av og til føles det som om man trenger mer overskudd for i det hele tatt å komme seg på trening, men mange har erfart at om man først kommer i gang, så kommer overskuddet etter hvert.

Når man trener, får man en kropp som ikke gir opp så lett. Med større muskelmasse er det mye lettere å klare arbeidsoppgavene i hverdagen. Du kan for eksempel bære handleposene hjem eller hjelpe en venn med å flytte uten å måtte slite så mye. Hjertet får større slagkraft slik at det kan pumpe mer blod i hvert slag. Når du jobber på lav hjertefrekvens, kan du holde på lenger uten å bli utslitt. Trening gjør også at du tar opp og utnytter oksygen bedre. Dermed kan du for eksempel løpe til bussen uten å bli helt andpusten. En veltrent kropp vil dessuten bruke kortere tid på å restituere seg etter store fysiske eller mentale anstrengelser. Du vil raskere føle deg uthvilt og klar for nye oppgaver.

Les mer om selvtillit og selvbilde, psykologiske effekter av trening, slik får du mer overskudd og trening gir bedre psykisk helse

Læringsressurser

Trening og helse

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir bedre muskelstyrke

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir sterkere sener og leddbånd

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir sterkere skjelett

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir et sterkere hjerte

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening styrker immunforsvaret

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Størst av alt er idrettsgleden

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.