Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. Helse og livsstilChevronRight
  4. Trening og helseChevronRight
  5. Hvordan oppnå helsegevinst?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hvordan oppnå helsegevinst?

Trening virker positivt på helsa og er gunstig både fysisk, psykisk og sosialt. Du kan forebygge dårligere helse ved å trene, og du kan trene deg friskere. Viktige forutsetninger er imidlertid at du trener regelmessig, målrettet og variert.

Kvinne trener styrke på et treningssenter.
Kvinne på treningssenter

Regelmessig trening

For at treningen skal ha effekt, er det en forutsetning at du trener regelmessig. Har du ikke trent noe særlig før, er det lurt å starte forsiktig med to ganger per uke i 20–30 minutter hver gang.

Hvordan

Å bruke de store muskelgruppene og øke pulsen er en god inngang til bedre form. Det kan du oppnå gjennom jogging, ballidrett som håndball, fotball, basket mv. og for eksempel svømming og mange flere aktiviteter.

Intensiteten på treningen bør altså være slik at du øker pulsen. Aktivitet der du så å si løfter deg selv, er effektiv. Dette oppnår du ved for eksempel å løpe (du løfter deg selv opp fra bakken). Dersom dere er flere, er ballidrett en god idé siden man da lett blir så oppslukt av spillet at man ikke en gang tenker på at man trener. Det krever imidlertid noe mer planlegging.

Det er viktig at du følger opp treningen over en lengre periode og gjør treningsøktene til en vane. Du kan tenke at selv om dørstokkmila er tung, angrer du aldri etter treningsøkten. Du bør være forberedt på at det kommer til å gjøre vondt i starten, så hold ut, men etter hvert merker du at formen din bedrer seg, og at det er lettere å komme seg ut på trening. Da kan du øke antall treningsøkter per uke. Å øke lengde og intensitet er noe du også kan tenke på etter hvert, men arbeid først med gode og regelmessige treninger.

Målrettet trening

Det viser seg at om en har et mål med treningen, virker det ofte positivt på i hvor stor grad en greier å gjennomføre den. Vurder derfor hva du ønsker:

Hva

Ønsker du å bli bedre i noe du kan fra før?
Ønsker du å lære deg nye aktiviteter? Bestem deg for hvilke aktiviteter du skal starte med. Her er noen stikkord å gå ut fra:
Ønsker du å gå ut fra en bestemt idrett?
Ønsker du eller dere et sosialt aspekt? Er dere flere, kan dere for eksempel starte et lag sammen. Snørugby, "kone"-bæring, kanonball, her er det egentlig bare fantasien som setter grenser for hvilke aktiviteter dere kan sette i gang med. Det er mange sportsgreiner å ta av. Trening som kulminerer i et lite mesterskap, er heller ikke dumt. Kanskje kan dere konkurrere klasse mot klasse?
Trener du til et fremtidig yrke? Det er mange yrker der det er best å være i god form, i noen yrker er det til og med pålagt, for eksempel i politiet og i brannvesenet. I andre yrker er det et absolutt pluss eller helt essensielt å kunne noe om trening, for eksempel som fysioterapeut.
Behøver du å tilrettelegge treningen din på grunn av en skade eller en sykdom? Trener du for å komme i generelt bedre form?
Husk at selv om det kan høres litt kjedelig ut å trene målrettet, behøver det ikke være det med litt fantasi. Du kan like gjerne trene koordinasjon og styrke ute som å trene inne på et styrkerom.

Variert trening

Å trene variert hjelper på motivasjonen, men det er også viktig for både å forebygge skader og unngå belastningsskader.

Hvordan

Å trene variert vil enkelt sagt si at du på den ene siden utfører forskjellige aktiviteter og treningsformer, på den andre siden betyr det at du involverer flere muskelgrupper. En enkel måte å starte med variasjon er å legge inn styrkeøvelser dersom du jogger. Er du heldig, er det tilrettelagt for styrketrening i løypa.

Variasjon er viktig for å trives, og allsidig trening er svært viktig for å forebygge skader. Ved å kombinere ulike aktivitetsformer der målet er utholdenhet og styrke, og ved å trene både ute og inne, alene eller sammen med andre får du bra trening for hele kroppen.

Å innføre et element av lek i treningen kan øke motivasjonen til å gjennomføre den. Filosofen Arne Næss (som for eksempel bokset og klatret så lenge han levde) fremhevet: Homo ludens – det lekende mennesket.

Læringsressurser

Trening og helse

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir bedre muskelstyrke

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir sterkere sener og leddbånd

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir sterkere skjelett

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gir et sterkere hjerte

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening styrker immunforsvaret

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Trening gjør deg mer fornøyd med deg selv

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Størst av alt er idrettsgleden

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • Det er ikke noe kjernestoff for kildemateriale.