Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. Helse og livsstilChevronRight
  4. IdrettsskaderChevronRight
  5. BelastningsskaderChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Belastningsskader

Akutte idrettsskader får som regel større oppmerksomhet enn belastningsskadene, for de kommer ofte under kamper og konkurranser, der deltakerne står i sentrum for oppmerksomheten. Belastningsskadene er imidlertid mer utbredte og er årsak til at mange må avstå fra trening og konkurranser i lang tid.

Tennisalbue
«Tennisalbue» – belastningsskade på innsiden av albuen..

Hva er belastningsskader?

En belastningsskade oppstår ikke plutselig, som følge av en ytre påvirkning. Den skyldes i stedet for stor eller feilaktig belastning på en kroppsdel over lengre tid. Mange idrettsutøvere må vente i ukevis på at kroppen skal reparere seg selv, og i den tida er det begrenset hva slags aktiviteter de kan drive med. Disse skadene er så vanlige at vi har mange navn på dem:

  • Tennisalbue: smerter på utsiden av albuen
  • Golfalbue: smerter på innsiden av albuen
  • Hopperkne: smerter i (eller over/under) kneskåla
  • Løperkne: smerter på utsiden av kneet
  • Seneskjedebetennelse: smerter i seneskjeder i armer, bein og fingre
  • Akillesskade: skade i senen bak på leggen
  • Beinhinnebetennelse: smerter på forsiden av leggen
Keeperalbue
«Keeperalbue» kommer av gjentatte, harde skudd mot hånden.

Fellesnevneren for mange belastningslidelser er at det oppstår en irritasjons- eller betennelsestilstand i det skadde området, ofte i kombinasjon med avrevne muskel- eller senefibrer. Skadene er ofte å finne i overgangen mellom muskler og sener og i overgangen mellom knokler og sener.

Skadeårsaker

Ei jente praktiserer oppvarming. Foto.
Senter for oppvarmingsprogram

Belastningsskader oppstår ofte fordi utøveren varmer opp for dårlig, øker treningsintensiteten og treningsmengden for raskt, eller har dårlig teknikk. Senefestene er mest utsatt. Det skyldes at de har dårligere blodgjennomstrømning enn musklene, og trenger lengre tid på å restituere seg (komme seg igjen) etter hard bruk.

Leggen er den delen av kroppen som oftest får en belastningsskade. Skaden er gjerne lokalisert foran på leggen (beinhinnebetennelse) og i akillessenen, av og til også i andre sener i leggen. Tretthetsbrudd er heller ikke sjeldne hos utøvere som trener mye.

Hvis vi sørger for å varme opp grundig før intensiv aktivitet, er faren for skader mye mindre. Teknikken må drilles inn, slik at den automatisk blir riktig når vi spiller eller konkurrerer.

Les mer om tennisalbue

Læringsressurser

Idrettsskader

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Fallhopptest

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvelser for kne og ankel - del 1

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvelser for kne og ankel - del 2

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Korsbåndsøvelser

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvelser for å unngå lyskestrekk

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Ryggøvelser

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff