1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. Helse og livsstilChevronRight
  4. IdrettsskaderChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Idrettsskader

Kunnskap om forebygging av idrettsskader gjør at det blir færre av dem, fordi måten man gjennomfører aktivitetene på har så stor betydning.

Fotballspiller ligger på banen og er skadd. Foto.
Idrettsskade

Idrett og fysisk aktivitet er sunt. Måten du trener og utfører aktiviteten på, er viktig med tanke på å redusere faren for skader. Hvis holdningen din er at skader er noe du må arbeide aktivt for å unngå, er sjansen stor for at skadene både blir færre og mindre omfattende.

Forebyggende øvelser og gode oppvarmingsrutiner er en god start. Har du i tillegg øvd inn gode teknikker, står du godt rustet til fysisk aktivitet. Kunnskap om egen kropp er også bra å ha. Da lærer du å lytte til kroppens egne råd, du forstår hvilke signaler kroppen din gir, og kan innrette deg deretter.

Hvis uhellet skulle være ute for deg selv eller en kamerat, vil den umiddelbare behandlingen som gjøres, kunne forkorte treningsavbruddet, fordi skaden begrenses. Legg spesielt merke til det som står om PRICE-prinsippet under behandling av skader.

Læringsressurser

Idrettsskader

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Fallhopptest

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvelser for kne og ankel - del 1

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvelser for kne og ankel - del 2

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Korsbåndsøvelser

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvelser for å unngå lyskestrekk

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Ryggøvelser

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff