1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. Treningsplanlegging VG3ChevronRight
  4. PeriodeplanChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Periodeplan

Du skal nå lage en plan for en periode. Hvis du er nybegynner, vil det være lurt å lage en plan for bare noen få uker. Sett opp et mål for perioden, og finn ut hvilke aktiviteter som passer for deg.

Månedsvisning i treningsplanlegger
Bildet viser månedsvisning i treningsplanlegger.

Målsetting

En høydehopper stryker over lista
Sett opp et mål for treningsperioden.

Sett deg et mål for perioden. Målet må være realistisk, og det må være noe du ønsker å arbeide mot.

På forrige side fikk du en innføring i hvordan du vurderer din egen kapasitet. Det peker seg her ut målområder du skal konkretisere.

Mål for perioden kan for eksempel være:

  • forbedre skuddteknikk i basket
  • trening av styrke for håndballspillere
  • forbedre aerob utholdenhet
  • trening av koordinasjon og balanse

Hovedaktiviteter

Badminton
Beskriv hovedaktiviteten.

Neste trinn vil være å sette inn aktiviteter på de ulike dagene. Hovedaktivitetene må ha en klar sammenheng med målet for perioden.

Når du skal velge hovedaktiviteter, og når du skal planlegge hvor ofte du skal gjennomføre trening, bør du bruke treningsprinsippene aktivt.

Hovedaktivitet på øktene kan for eksempel være:

  • løping, kortintervall
  • fotballtrening
  • svømming, sammenhengende langkjøring
  • teknikk, skudd i fotball
  • aerobic
  • eventuelle tester og kontrolltiltak i begynnelsen og i slutten av perioden

Les mer om periodeplanlegging, intensitetssoner og intensitet ved utholdenhetstrening

treningsplanleggeren kan du lage deg både en egen periodeplan og en mer detaljert øktplan. Sett av god tid til planlegging, da vil du være godt rustet til en vellykket treningsperiode. Lykke til!

Læringsressurser

Treningsplanlegging VG3

SubjectEmne

Fagstoff