1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. IdretterChevronRight
  4. LangrennChevronRight
  5. RulleskigåingChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Rulleskigåing

Rulleski gir deg muligheten til å trene skiteknikk på asfalt. Lær deg god bremseteknikk med en gang, og bruk riktig beskyttelsesutstyr.

Nærbilde av rulleski med store hjul og røde sko.
Utstyr for rulleskigåing med skøyteteknikk. Legg merke til: store hjul, kraftige sko og staver uten trinse.

Med ski på hard asfalt

– Unnamanøver! roper plutselig John Anders Mohn Gaustad. Han farer fra den asfalterte parkeringsplassen og inn på en liten gruslagt vei, med andre ord fra et dekke som gir god fart til et underlag hjulene ruller dårlig på. Kjapt og elegant stanser han et lite stykke inn på grusveien.

Hva han faktisk gjorde i løpet av de tre sekundene, kan forklares slik: Gaustad plasserte rulleskiene på en nesten rett linje, venstrefoten foran den høyre. Samtidig la han tyngdepunktet på bakerste rulleski ved å lene overkroppen litt bakover.

– Hadde jeg hatt tyngdepunktet på den fremste skien, hadde jeg fløyet på trynet, erklærer 34-åringen idet han rolig vender tilbake til asfalten etter den kontrollerte «grusrulletesten».

Få løyper, mange løpere

Rulleskiløper med skøyteteknikk
Friteknikk med rulleski. Skøyting krever litt lengre staver enn klassisk teknikk, og de store hjulene kan rulle begge veier.

Gaustad, som er landslagstrener i Norges Skiforbund, var nybegynner på rulleski i 1991. Siden da har de vært en sentral del av treningen hans, ikke minst da han var på langrennslandslaget. Blant mye annet gir han i dag rulleskiråd til unge, flinke utøvere som kanskje blir våre nye skistjerner. De samme tipsene deler han gjerne med andre.

– Unnamanøveren er bra å kunne, men først må man få balanse og lære seg å bremse på asfalt. Bremsing er essensielt. Det man øve på når man begynner med rulleskitrening for første gang, påpeker Gaustad. Snø er mye mykere å falle på enn asfalt. I dette opplagte faktumet ligger også den aller største forskjellen mellom å gå på langrennsski og å rulle på rulleski. Det er rett og slett viktigere å holde seg på beina når man har ski med hjul.

– Med litt øving går det helt fint, men sikkerheten er en utfordring man ikke skal ta lett på. Det ideelle hadde vært at vi hadde mange flere rulleskianlegg i Norge. Det er dessverre for få løyper med tanke på hvor mange som i dag går på rulleski, mener Gaustad. Bransjetall viser at det i 2014 er solgt nesten dobbelt så mange rulleskipar som i 2012, som var det året salget av rulleski virkelig tok av. Og klimaforskerne sier de er sikre på at vi må forvente mindre snø og kortere snøsesonger i lavlandet. Derfor kan det tyde på at det i årene framover blir solgt enda mer rulleskiutstyr.

Brems med brede bein

Er man helt fersk på rulleski, bør man starte på et stort, ganske plant og asfaltert område med lite eller ingen biltrafikk, for eksempel en parkeringsplass som i liten grad brukes utenom kontortid.

– På et slikt sted er det fint å gjøre seg kjent med hvordan det er å ha skiene på og å bremse i lav fart. Bremsing foregår slik, sier Gaustad og viser:

Rulleskiløper står i plogestilling.
Bremsing med rulleski

Han holder beina så langt fra hverandre som mulig, mens rulleskituppene så vidt peker innover, à la ploging, bare med bredere beinstilling fra hoftene og ned. Det tar ham et par sekunder og seks-sju meter med bremsing å stoppe helt opp fra en fart på rundt 25 kilometer i timen.

– Når man har lært seg bremsingen, kan man utfordre balansen litt mer ved å legge tyngden på én og én fot. Det er det viktig å kunne både når man går klassisk diagonalgang og når man bruker rulleski til skøyting, forteller 34-åringen fra Hedmark.

Ellers er det ikke veldig store ulikheter om man går på ski på snø eller asfalt. Derfor regnes rulleski som den aller beste treningen for langrennsfolket – vel å merke når det ikke er snø eller is på asfalten.

– Rulleski er en viktig variasjon fra løpetreningen, og i tillegg er jo både rulleski og langrenn god trening for hele kroppen, poengterer Gaustad.

Skieliten elsker ski, også med hjul

To skipar med ulik hjulutrustning.
Ski for klassisk teknikk. Hjulene er forholdsvis små, og de har bakoversperre. Til høyre: Ski for friteknikk. Hjulene er større og smalere, og mangler bakoversperre.

Eliteutøvere har trent på rulleski siden 1970-tallet, og de har vært viktige for utviklingen av teknikk og utstyr, som mosjonistene har dratt nytte av. I 2012 eksploderte rulleskisalget, og i 2014 ble det solgt 35.000–40.000 par med rulleski.

Rulleskivettregler

  • Tren på veier uten mye trafikk.
  • Bruk alltid refleks og klær med refleks.
  • Lær deg å beherske rulleskiene, særlig bremsing og vending.
  • Rulleskiløpere kan gå på høyre side på bilvei.
  • Veibanen kan benyttes til trening der forholdene tilsier det.
  • Tren i kjente områder, bruk grøfta ved farlige situasjoner.
  • Hold god avstand når flere trener sammen.
  • Bruk hjelm, sportsbriller og hansker, eventuelt kne- og albuebeskyttere.
  • Gå helst på asfalt uten grus.

Læringsressurser

Langrenn

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Den beste vintertreningen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Sammen mot VM-drømmen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff