Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. IdretterChevronRight
  4. LangrennChevronRight
  5. Enkeldans i fri teknikkChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Enkeldans i fri teknikk

Enkeldans har stort fartspotensiale i lett terreng. Kommer du for eksempel fra utforkjøring som flater ut, kan du beholde trykket på en effektiv måte. I enkeldans kan du legge inn enda tyngre gir enn i dobbeldans.

Beskrivelse av teknikken

Bruk liten skivinkel, det gir størst fart. Hold trykket på skien helt ut i skyvet, hold rett skjær, slik at du skyver mest mulig rett ut til siden, i stedet for bakover.

Pass på at du står i full balanse over skien. En tilnærmet flat ski glir bedre enn en kantet ski. Blikket, hoften og overkroppen er vendt mot skiretningen. Utnytt kroppstyngda og tyngdekraften til å skape et tidlig vertikaltrykk mot underlaget.

Start fraskyvet med trykk i bukmuskulaturen og en liten svikt nede i ankelleddet. Et dynamisk, men samtidig stabilt hoftearbeid fører all kraft gjennom kroppen. Hoften og tyngdepunktet er høyt oppe og langt framme i øvre posisjon. Det skal være samsvar mellom leggvinkel og overkroppsvinkel.

Lang og avspent armpendel med lav skulder gir lang arbeidsvei og god rytme og timing. Når du fullfører armpendelen bak, får du tid til å starte fraskyvet på frisida i like høy posisjon som i nedsettsida. Dette gjør at du kan skape optimalt trykk i fribeinskyvet.

Teknikkmomenter

  • passer for stor fart
  • bruk liten skivinkel, skyv ut til sida
  • ha balanse over skien
  • snu kroppen mot skiretningen
  • samme vinkel i legg og kropp
  • lang og avspent armpendel

Læringsressurser

Langrenn

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff