Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. IdretterChevronRight
  4. LangrennChevronRight
  5. DiagonalgangChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Diagonalgang

Diagonalgang er en langrennsteknikk som brukes til akselerasjon og i terreng i alt fra slake til bratte motbakker. Viktigst i teknikken er det å flytte all vekt over på skien i frasparket. Det er krevende å balansere vekten på én fot, men når teknikken er innlært, gir det også den beste balansen.

Beskrivelse av teknikken

Pass på å utnytte tyngdekraften, gjør et tidlig og kontant trykk rett ned i underlaget. Det gir sikkert feste og optimalt trykk på hver ski. Start frasparket nede i foten og i ankelleddet, trykk gjennom tåballen. Fullfør frasparket før du skifter fot. Hofta og tyngdepunktet skal være høyt oppe og langt framme i øvre posisjon.

En sentral oppgave er å ha en lang og avspent armpendel med lav skulder. Pass på å slippe staven bak når stavtaket er avsluttet. Overkroppen bør være stabil, med lite bevegelser opp og ned.

Det skal være lite rotasjon i hoften, all kraft skal gå gjennom kroppen. Typisk for diagonalgang er optimal framdrift, stor kraft i både arm- og beinarbeid og samtidig god avspenning.

Teknikkmomenter

  • god balanse på én ski
  • høyt tyngdepunkt i øverste posisjon
  • tidlig trykk rett ned i underlaget
  • lav skulder

Læringsressurser

Langrenn

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff