Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. IdretterChevronRight
  4. LangrennChevronRight
  5. Den beste vintertreningenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Den beste vintertreningen

Det er like viktig å trene om vinteren som resten av året. Kom igang med vintertreningen og velg riktig form for trening.

En som trener langrenn. Foto.
Bedre vintertrening finnes ikke. Du får opp forbrenningen og trener både styrke og kondisjon.

Høy terskel i vinterkulda

Mange har en ekstra høy terskel å forsere når de skal trene i vinterkulda. Et godt råd er å ha alt utstyret du trenger, lett tilgjengelig. Det betyr for eksempel at skiene står i gangen eller rett utenfor ytterdøra, og at man har skaffet seg god vinterbekledning.

Terskelen for å komme seg ut blir lavere hvis man tillater seg å tenke «kort». En økt på bare tre kvarter er også veldig bra for deg!

Oppgave

Planlegg, gjennomfør og vurder ditt eget treningsprogram

Lag et treningsprogram for deg selv for de fire neste ukene.

  1. Treningsprogrammet må si hva du skal trene på, hvordan og hvorfor (mål).
  2. Du skal gjennomføre minst åtte treningsøkter.
  3. Minst to av øktene skal være en vinteraktivitet.
  4. Før treningsdagbok underveis.
  5. Når treningsprogrammet er gjennomført skal du vurdere din egen innsats. Har du nådd målene du satte deg?

Hva gir best treningseffekt?

Vi har gitt aktivitetene karakterer fra 1 til 5. Der 1 betyr dårlig treningseffekt, 2 middels, 3 bra, 4 veldig bra og 5 aller best. Som du ser, er langrenn treningsvinneren.

Langrenn

Karakter: 5

les mer
  • Treningsfaktor: Høy for kondisjon og for styrke i både over- og underkropp.
  • Fettforbrenningsfaktor: Høyest av alle treningsformer, dersom du tar skikkelig i!
  • Pluss: Du kommer ut i naturen.
  • Minus: Krever snø og gjerne preparerte spor.
  • Tips: Lær deg mer om skismøring for å få bedre grep.

Alpin skikjøring

Karakter: 3

les mer
  • Treningsfaktor: Høy for styrke i beina, lav for overkroppen.
  • Fettforbrenningsfaktor: Lav til middels, avhengig av om du er en kosealpinist eller tøff kulekjører.
  • Pluss: Ofte en aktivitet vi holder på med i timevis når vi først har kommet til bakken, noe gir en god dagsforbrenning.
  • Minus: Treningseffekten synker i takt med at heiskøene blir lengre.
  • Tips: Jobb aktivt med svingteknikken, så blir treningen mer effektiv.

Skøyter

Karakter: 2

les mer
  • Treningsfaktor: Middels for underkroppen, lav for overkroppen.
  • Fettforbrenningsfaktor: Lav til middels avhengig av hvor aktivt du går.
  • Pluss: Morsomt for små og store!
  • Minus: Ofte mange perioder der man står stille, og for korte perioder med bevegelse.
  • Tips: Hockeyskøyter er ofte den mest behagelige skøytetypen for føttene, og bidrar derfor til at du er lenger på skøytebanen.

Turskøyter

Karakter: 3

les mer
  • Treningsfaktor: Middels for underkroppen, lav for overkroppen.
  • Fettforbrenningsfaktor: Lav til middels avhengig av hvor aktivt du går, men ettersom man gjerne er ute lenge, blir forbrenningen per turdag høy.
  • Pluss: Herlig måte å få mosjon og frisk luft på.
  • Minus: Krever trygg is og en viss sikkerhetsutrustning.
  • Tips: Utrust deg med kne- og håndleddsbeskyttere samt hjelm, slik at du tør å ta i skikkelig. Ha alltid med staver med pigg, og gå ikke alene. Bruk vanlige skøyter hvis du ikke har turskøyter.

Gåturer

Karakter: 4

les mer
  • Treningsfaktor: Høy for underkroppen, lav for overkroppen.
  • Fettforbrenningsfaktor: Høy. I dypsnø kan forbrenningen bli tre ganger høyere enn på snøfritt underlag.
  • Pluss: Enkelt å gjøre, og enkelt å øke intensiteten etter ønske. Jo dypere snø, desto tøffere trening.
  • Minus: Krever snø.
  • Tips: Bruk armene aktivt for å få opp farten.

Truger

Karakter: 3

les mer
  • Treningsfaktor: Høy for underkroppen, lav for overkroppen.
  • Fettforbrenningsfaktor: Høy, spesielt om du går i myk, løs snø.
  • Pluss: Morsom variasjon til gå- og skiturer.
  • Minus: Du må investere i truger (finnes i de fleste sportsbutikker).
  • Tips: Prøv å løpe med trugene for å få en ekstra utfordring.

Læringsressurser

Langrenn

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Sammen mot VM-drømmen

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff