1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. BasistreningChevronRight
  4. UtholdenhetChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Utholdenhet

Greier du å holde på med en aktivitet lenge, eller blir du fort sliten? Din evne til å gjennomføre ulike aktiviteter bestemmes mye av utholdenhet, eller av «kondis», som mange kaller det.

En syklende og en joggende langs landevei. Foto.
Hvor lenge greier du å holde på med en aktivitet?

Både på skolen, i jobben og i fritidsaktiviteter blir utholdenheten din av og til satt på prøve. Gjennom økt aktivitet og trening kan du forbedre utholdenheten merkbart på noen få uker. Det vil helt sikkert gi deg en bedre hverdag, blant annet ved at du får økt trivsel og mer overskudd til å mestre de utfordringene du møter.

Vi ønsker å gi deg forståelse for hva utholdenhet er, og hvorfor og hvordan du bør trene utholdenhet.

I dette emnet vil du lære om

  • to hovedformer for utholdenhet: aerob og anaerob utholdenhet
  • viktige faktorer for utholdenhet: hjertet, kretsløpet og musklene
  • ved trening av utholdenhet skiller vi mellom to metoder: intervallarbeid og sammenhengende arbeid
  • intensitet ved utholdenhetstrening
  • hvor ofte, hvor lenge og hvor hardt du trener er viktige treningsprinsipp

Læringsressurser

Utholdenhet