Hopp til innhold

  1. Home
  2. KroppsøvingChevronRight
  3. BasistreningChevronRight
  4. OppvarmingChevronRight
  5. Hvorfor er oppvarming viktig?ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hvorfor er oppvarming viktig?

Det er velkjent at oppvarming kan forebygge skader. Musklene og senene blir smidigere av å varmes opp. Kroppen rekker å forberede seg til aktivitet som følger. Kroppen kan utføre større bevegelsesutslag slik at teknikken blir bedre og reduserer risiko for skader.

Skadet fotballspiller. Foto.
Idrettsskade

Prestasjonsevnen øker

Skade i ankel. Foto.
Skade på sene og leddbånd i ankel

Innholdet i hovedaktiviteten avgjør hvordan du bør utforme og gjennomføre oppvarminga. Jo mer intes hovedaktiviteten er, desto viktigere er det å varme opp.

Muskelarbeidet blir mer koordinert og samstemt. Det fører til at prestasjonene bedres etter ei god oppvarmingsøkt.

Oppvarming skjerper sansene. Nerveimpulser og beskjeder fra hjernen til muskulatur går raskere. Vi reagerer og oppfatter fortere, og vi kan bevege oss hurtigere.

Snowboardkjører. Foto.
Presisjon på snowboard

Når temperaturen stiger, skjer det en rekke kjemiske forandringer i kroppen. Blod og vevsvæske flyter lettere. Oksygen og næringsstoffer transporteres raskere gjennom blodbanen og ut til muskulaturen.

Lysten til å trene øker

Under oppvarmingen skjer det også endringer i hjernen. Vi merker at humøret blir bedre, og at lysten til å trene øker.

Etter 20 minutter med fysisk aktivitet skiller kroppen ut stoffer som virker smertestillende og gjør oss oppstemte. Derfor er det viktig at du kommer raskt i gang med oppvarminga.

På denne måten blir oppvarminga en mental forberedels til det du skal gjøre etterpå. Du konsentrerer deg mer om det du holder på med, og motivasjonen øker.

Test deg selv!

Læringsressurser

Oppvarming