Hopp til innhold

  1. Home
  2. IKT-servicefag Vg2ChevronRight
  3. Planlegging og dokumentasjonChevronRight
  4. DriftsstøtteChevronRight
  5. Driftsavtaler og serviceavtalerChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Driftsavtaler og serviceavtaler

På grunn av kostnadene til driftsstøtte og for å redusere lønnskostnadene velger mange virksomheter å sette bort driftsstøtten til et eksternt firma som har spesialisert seg på dette.

Mann står og studerer en vegg hvor det er tegninger og teksten Outsourcing. Bilde.

Det finnes flere firma som tilbyr driftsstøtte enten på timebasis, som periodisk vedlikehold eller som faste driftsavtaler der det eksterne firmaet har ansvaret for alt vedlikehold og IT-drift. Mange firma tilbyr også fjernadministrering (fjerndrift) av virksomhetens nettverk.

De fleste maskinprodusenter og mange programvareleverandører tilbyr i tillegg dedikerte serviceavtaler for sine produkter.

Person med hjelm og verktøy reparerer datamaskin. Bilde.

Det finnes også firma som tilbyr såkalte katastrofeløsninger, der virksomhetens servere replikeres til et eksternt driftssenter hver natt. Hvis det skjer noe som gjør at serverne blir ødelagt, for eksempel en brann, kan serverne startes opp igjen fra driftssenteret.

Et vesentlig punkt i serviceavtaler er garantert responstid. Typisk vil en avtale garantere at en tekniker er på plass og har startet jobben med å løse problemet innen et spesifisert antall timer etter at problemet er varslet.

Læringsressurser

Driftsstøtte