Hopp til innhold

  1. Home
  2. IKT-servicefag Vg2ChevronRight
  3. Planlegging og dokumentasjonChevronRight
  4. DriftsstøtteChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Driftsstøtte

De fleste virksomheter benytter i dag IT for å få gjort arbeidet sitt. Vår oppgave som IT- arbeidere er å hjelpe brukerne raskt og effektivt med IT-problemer. Vi må også arbeide proaktivt for å hindre at feil skjer i fremtiden.

Laptop som er koblet til verden. Illustrasjon

IT gjennomsyrer nesten alle aspekter av samfunnet, og i mange tilfeller er det vanskelig å se hvor avhengige vi er blitt av denne funksjonen.

La oss ta et enkelt eksempel: Se for deg en melkebonde som har kyr og åker med gress. Hvilket IT-behov har bonden for å gjøre jobben sin?

Følgende oppgaver forenkles gjerne med IT-løsninger:

  • føre regnskap og levere rapporter til myndighetene
  • e-mailkontakt med meieri, avløser, veterinær
  • fôringsautomat (som automatisk gir dyrene riktig mengde mat når de er inne)
  • melkerobot (som melker kyrne)
  • kartlegging av melkeproduksjon per ku for å avdekke produktive kyr / kyr som kanskje trenger veterinærtilsyn
  • kameraovervåkning av kyr som skal kalve eller er syke
  • brannalarmsentral med varsling til privatbolig og brannvesen
  • bruk av datamaskiner for mange av oppgavene til moderne gårdskjøretøy

Så selv om en bedrift kanskje ikke har en dedikert IT-arbeider, er det sannsynlig at de har behov for driftsstøtte. Dette får de gjerne gjennom en service-avtale eller en ekstern driftsavtale.

Automatisert melkeutstyr for jordbruksindustrien. Foto.
Moderne melkemaskin

Å drive med driftsstøtte innebærer å sette seg inn i behovet til kunden og å lage løsninger som dekker behovet nå og i fremtiden. Med vår spesialiserte kunnskap kan vi hjelpe brukerne med å få dette til uten at det skal koste mer enn nødvendig.

Dette er en rolle som krever at vi forstår at vi er der for brukeren, og at vi tar oss tid til å sette oss inn i deres faktiske behov.

Læringsressurser

Driftsstøtte