En systeminstallasjon må dokumenteres, og dokumentasjonen må oppdateres når det skjer endringer.

Gjennom å dokumentere installasjonen grundig kan vi spare oss for både tid og ergrelser seinere. Å dokumentere er kanskje ikke den mest spennende av oppgavene til en IKT-medarbeider, men god dokumentasjon er helt nødvendig for at vi skal kunne gjøre en god jobb.
Dokumentasjonsbehov
Vi kan dele inn dokumentasjonsbehovet i fem hovedgrupper:
- systemdokumentasjon av nettverk og utstyr (IKT-systemer)
- dokumentasjon av driftsoppgaver og rutiner
- dokumentasjon av arbeidsprosesser og informasjonsflyt
- dokumentasjon av brukerstøtte
- informasjon og dokumentasjon for brukere
I det følgende stykket skal vi se nærmere på det første punktet: dokumentasjon av nettverk og utstyr.
Dokumentasjon av driftsoppgaver og rutiner er omtalt i kompetansemålet «Planlegge, utføre og dokumentere driftsoppgaver og daglig vedlikehold av en systeminstallasjon».
Dokumentasjon av arbeidsprosesser og informasjonsflyt er omtalt i faget «Virksomhetsstøtte» i kompetansemålene «Dokumentere IKT-bruk og vurdere kostnads- og nytteverdien av et IKT-system» og «Kartlegge behov for IKT-støtte i en arbeidsprosess og utarbeide en kravdefinisjon for et IKT-system».
Dokumentasjon av brukerstøtte er omtalt i faget «Bruker- og driftsstøtte» i kompetansemålet «Dokumentere hvordan en intern eller ekstern brukerstøttefunksjon er organisert og fungerer» og i faget «Virksomhetsstøtte» i kompetansemålet «Gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser til brukerstøtte for å avdekke behov for endringer, opplæring og brukerveiledninger».
Informasjon og dokumentasjon til brukere er omtalt i faget «Bruker- og driftsstøtte» i kompetansemålet «Dokumentere og gjøre tilgjengelig løsninger på problemer».
Læringsressurser
Driftsdokumentasjon
Fagstoff
- Kjernestoff
Dokumentere en systeminstallasjonDu er her
Planlegg dokumentasjonen
KjernestoffHva skal du dokumentere?
KjernestoffAutomatisert dokumentasjon
Kjernestoff