Hopp til innhold

  1. Home
  2. IKT-servicefag Vg2ChevronRight
  3. Planlegging og dokumentasjonChevronRight
SubjectEmne

EMNE

Planlegging og dokumentasjon

Ditt daglige fokus som IKT-servicemedarbeider er den praktiske delen av arbeidet. Hovedoppgaven er å være til hjelp for brukerne og bedriften.

Gruppe av mennesker lager en jordklode form. Illustrasjon

I realiteten er jobben med maskinvare og programvare bare deloppgaver for å oppnå hovedoppgaven, nemlig å være til hjelp for brukerne og bedriften. Planlegging og innføring av nye systemer og mange typer dokumentasjon er vel så viktige for å sikre at vi lykkes.

Emner

Planlegging og dokumentasjon

  • Innføring av nye IKT-systemer i en virksomhet organiseres ofte som prosjekter. Som IKT-medarbeider bør du derfor vite litt om prosjektorganisering.

  • Systeminstallasjoner er når vi innfører nye IT-systemer. For å lykkes må vi kjenne det gamle systemet og ha en plan for innfasing av det som blir nytt.

  • Driftsstøtte

    Vår oppgave som IT-arbeidere er å hjelpe brukerne raskt og effektivt med IT problemer. Vi må også arbeide proaktivt for å hindre at feil skjer i fremtiden.

  • Kravdefinisjon

    Datautstyr og datasystemer er verktøy som skal hjelpe virksomheten med å løse oppgaver og effektivisere arbeidsprosesser.

  • Virksomheter som har en ineffektiv brukerstøtte, eller som forsøker å spare penger på brukerstøtte, ender ofte opp med å tape mer enn de sparer.

  • Selv om vi kan synes at både systemene og brukerstøtten fungerer som de skal, er det ikke sikkert at brukerne er av samme oppfatning.

  • Kontorstøttesystemer er en samlebetegnelse på programvare for vanlige kontoroppgaver. Lær mer om kontorstøttesystemer her.

  • Det kan i utgangspunktet virke overflødig å dokumentere så mye, men god systemdokumentasjon gir mange fordeler.