1. Home
  2. IKT-servicefag Vg2ChevronRight
  3. Service og kommunikasjonChevronRight
  4. KunnskapsnettverkChevronRight
  5. Kunnskapsnettverk i virksomheterChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kunnskapsnettverk i virksomheter

En virksomhet kan lage sitt eget interne kunnskaps- og læringsnettverk.

En virksomhet kan benytte dataverktøy og Internett til å lage sitt eget interne kunnskapsnettverk. Det er særlig aktuelt i store virksomheter og i virksomheter som er geografisk spredt. For eksempel kjedeforetak og virksomheter med kontorer i flere landsdeler eller land.

Ressursene i nettverket vil i mange tilfeller være de samme som i et personlig læringsnettverk, men begrenset slik at bare de som er tilknyttet virksomheten, har tilgang. For eksempel en lukket Facebook-gruppe, en egen YouTube-kanal, et intranett, kommunikasjonsprogrammer som Skype, eller verktøy for samarbeid og samskriving som Google Dokumenter.

En viktig del av kunnskapsdeling i en virksomhet er å dokumentere og gjøre tilgjengelig løsninger på problemer. Dette lærer du mer om i det egne kompetansemålet "Dokumentere og gjøre tilgjengelig løsninger på problemer".

Læringsressurser

Kunnskapsnettverk