I følgende filmer møter du mennesker med nedsatt funksjonsevne. Se filmene og gjør oppgavene som hører til.
Se filmen Per Olav prøver seg som blind.
- Skriv et sammendrag fra filmen.
- Hva forteller filmen om hvordan det er for blinde å delta i gymtimene?
- Jenta på filmen sier noe om hva hun tror er forskjellen på å være født blind og det å bli blind senere. Hva sier hun?
- Spør gymlæreren din om du kan få prøve noen av de øvelsene du ser her. Hvillke erfaringer gjør du deg?
- Hvorfor er det ekstra viktig for blinde å stole på andre?
- Hva lærer du om øyet og det å være blind ved å se filmen?
- Hva vil det si dersom en person er fargeblind?
- Hva er punktskrift?
Se filmen Møt Katry som har cerebral parese
- Hva er CP?
- Beskriv hvordan Katry Skarddal har brukt ressursene sine på en positiv måte. -
- Hvilket hjelpemiddel ser/hører du om?
- Katry forteller at det sosiale er det aller viktigste. Hvor viktig er det sosiale for deg?
Se filmen Tilrettelegging for lærling med hørselshemning
- Hva forteller filmen om at tolker kan faguttrykk?
- Hvor viktig tror du tolken er?
- Hva må kollegaen tenke på når han bruker tolken?
Se filmen Tilrettelegging i klasserommet for elev med hørselshemning
- Her hører du om en oppfinnelse som gjør det mulig for gutten å høre - forklar hva dette er.
- Hvordan tilrettelegger læreren/skolen for opplæringa her?
- Hva forteller foreldrene om de valgene de har tatt?
- Her hører du om kommuneøkonomi og at tilrettelegging koster penger. Hvilke tanker gjør du deg om dette?
Se filmen Å se muligheter når du er bevegelseshemmet
Diskuter innholdet i denne filmen med utgangspunkt i:- hvem kan bli alvorlig skadet?
- det å se sjansene i det livet en har.
Se filmen Bare Marte
- Hvorfor tror du det har vært viktig for Marte å lage denne filmen?
- Hva er det i livet til Marte som påvirker livskvaliteten hennes?
- Hva forteller filmen deg om hvilke sjanser mennesker har?
Læringsressurser
Ulike forutsetninger for utvikling
Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
Fagstoff
Ulike forutsetninger
KjernestoffNedsatt funksjonsevne
KjernestoffEmpowerment
KjernestoffUtviklingshemming
KjernestoffÅ gruppere funksjonshemninger
KjernestoffUniversell utforming
KjernestoffKommunikasjon når barnet er utviklingshemmet
KjernestoffTegn til tale
KjernestoffKommunikasjon og nedsatt funksjonsevne
KjernestoffÅ bruke tolk
KjernestoffSpråk og deltakelse er viktig
Kjernestoff
Oppgaver og aktiviteter
Rettigheter
KjernestoffInteresseorganisasjoner
Kjernestoff- Kjernestoff
Møt noen mennesker med nedsatt funksjonsevneDu er her