Hopp til innhold

  1. Home
  2. Helse- og oppvekstfag Vg1ChevronRight
  3. Kosthold og ernæringChevronRight
  4. Næringsstoffene i matenChevronRight
  5. VitaminerChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagstoff

Vitaminer

Vitaminer er næringsstoffer som er livsnødvendige for oss, men som vi bare trenger ørsmå mengder av. Vitaminene må tilføres via maten fordi kroppen ikke selv er i stand til å bygge dem. Unntak er vitamin D som huden kan danne i sollys, og vitamin K som dannes av bakterier i tarmene.

Ung kvinne spiser salat. Foto.

Oppgaver i kroppen

Middagsporsjon med laks og pasta. Foto.
Laks er en fet fisk og inneholder derfor vitamin A og D.

Vitaminer er svært forskjellige og har ulik kjemisk oppbygning og helt forskjellige oppgaver i kroppen.

Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendige for omsetningen av karbohydrat, fett, protein og mineralstoffer.

Vi kjenner i dag til 13 ulike vitaminer.

Det er ikke noe kjemisk slektskap mellom de forskjellige vitaminene, men det er vanlig å dele dem i to grupper:

Fettløselige vitaminer

Forskjellige typer bær. Foto.
Bær inneholder mye Vitamin C, som er et vannløselig vitamin.

Vitamin A, D, E og K er fettløselige og kan lagres i kroppen. Det er derfor ikke nødvendig å dekke kroppens behov hver dag, bare man får nok på sikt.

Vannløselige vitaminer

B-vitaminene (tiamin, riboflavin, niacin, pyridoxin, pantotensyre, biotin, kobalamin og folsyre) og vitamin C er vannløselige, kan ikke lagres og må derfor tilføres kroppen hver dag.

Anbefalt inntak

Mangel på et vitamin kan gi både spesielle funksjonsforstyrrelser og mer generelle og uspesifikke symptomer som nedsatt appetitt og veksthemming. Det er angitt anbefalt inntak av en rekke vitaminer. For en del vitaminer kan høye inntak føre til uønskede helseeffekter og forgiftningssymptomer. Det er derfor angitt øvre grenser for inntak for en del vitaminer. For noen næringsstoffer er det stor margin mellom anbefalt inntak og grensen for øvre inntak. For andre, som vitamin A og D, er denne marginen relativt liten.

Vitamin

Funksjon

Gode kilder

Vitamin A

Viktig for normalt syn, slimhinner, hud, cellevekst og i forsvaret mot infeksjoner og kreft.

Gulrot og andre røde og grønne grønnsaker, tørket frukt, lever, leverpostei, fet fisk, smør og margarin.

B-vitaminene

Viktig for hud, hår og negler, nervesystemets funksjoner og i nedbrytingen av protein, fett og karbohydrater.

Grønne grønnsaker, brød og kornvarer, melk, ost, fisk og egg.

Vitamin C

Tilrettelegger normal utvikling av celler og vev, øker tarmens oppsuging av jern. Antioksidant.

Sitrusfrukter, solbær, kålrot, potet og andre frukt, bær og grønnsaker.

Vitamin D

Nødvendig for at kalk skal suges opp fra tarmen. Regulerer kalkinnholdet i knoklene.

Tran, fet fisk, smør og margarin.
Sollys (UV-stråler) på hud.

Vitamin E

Viktig for celler og vev, fungerer som antioksidant.

Kornvarer, oljer, fet fisk, tørket frukt og grønnsaker.

Vitamin K

Viktig for blodets evne til å levre seg.

Grønnsaker (særlig grønne), kjøtt, lever og kornprodukter. Tarmbakterier.

Spis variert

Ved å spise mat fra alle matvaregruppene, vil du ha et fullverdig kosthold som inneholder alle vitaminer.

Enkelte grupper bør allikevel passe på å få i seg nok vitamin D. Sola kan være et godt tilskudd for dette vitaminet.

Læringsressurser

Næringsstoffene i maten