Bestillingsmåtene innenfor dagligvarehandelen kan variere. I alle tilfellene er det imidlertid viktig å være nøye, slik at mulighetene for svinn reduseres til et minimum.
1. Manuell bestilling av ansatte
Ved manuell bestilling skjer bestillingen direkte av de ansatte til en leverandør. Innenfor dagligvare kan en person for eksempel ha ansvar for å følge med på både lagerbeholdningen og omsetning av frukt og grønt, slik at det blir bestilt nye varer etter behov. For eksempel kan den ansvarlige ringe inn til leverandøren hver ettermiddag.
2. Manuell bestilling etter råd fra leverandørene
I større dagligvarebutikker hender det at leverandørene foreslår bestilling av visse varer, eksempelvis mineralvann. Forslagene er basert på erfaring. Bestillingen må selvsagt godkjennes av butikksjefen eller den som har ansvaret for varegruppen.
3. Elektronisk bestilling ved skanning
Butikksjefen eller en ansvarlig går rundt i butikken med en håndskanner og bestiller det antall varer han ønsker av en bestemt varegruppe, for eksempel Toro tomatsuppe eller de ulike variantene av Lerum syltetøy. Skanneren kobles til nettet, og ordrene sendes automatisk til leverandøren. For en dagligvarebutikk vil leverandøren vanligvis være en stor grossist.
4. Elektronisk bestilling ved bruk av integrerte administrative systemer for lagerhold og bestilling
Siden alle kjøp blir registrert i kassa ved hjelp av strekkoder, vet systemet hvor mye som er igjen av de ulike varene. Når en vare passerer et bestemt antall (for eksempel at det er færre enn fem igjen av varen i butikken), bestiller systemet automatisk nytt.
Et slikt system er ”matet” med antall ut i fra tidligere års salg og sesongvariasjoner. Det spises f. eks. mer is om sommeren enn om vinteren.
Klesbransjen
Innenfor klesbransjen er det ofte slik at eier eller ansatte drar på messer og ser hva som er neste sesongs trender. Antall bukser, gensere, jakker, skjerf osv. bestilles ofte på messene eller rett etterpå.
For de store kjedene – som H&M – får de ulike butikkene tilsendt varer basert på hva hovedkontoret mener den butikken skal selge. Manuelle bestillinger er vanlige innenfor klær, mens det altså kan variere hvem som bestemmer hvor mye som skal bestilles.