Bruk av sosiale medier ved rekruttering
Facebook, Twitter og LinkedIn er eksempler på sosiale medier som brukes aktivt av både arbeidsgivere og jobbsøkere. Stillingsannonser legges ut på nettet og blir tilgjengelige for svært mange. Det gjør det enkelt å legge inn en søknad på stillingen.
LinkedIn er et profesjonelt nettverk. Her knytter man til seg aktuelle fagpersoner innen sin bransje eller sitt nettverk. Her kan man delta i diskusjonsgrupper, ha tilgang til ledige jobber og markedsføre seg selv. Det er også mulig å skrive anbefalinger av kontaktpersoner i nettverket. En egen mail-løsning kan også benyttes.
Nettrekruttering
Nettrekruttering er en ny næring som har blomstret opp de siste årene. StepStone, Jobline, Finn jobb, Jobb24.no og Stillinger.no er selskap som på ulike måter nytter nettet som medium for å hjelpe bedrifter med å nå de kandidatene de ønsker kontakt med.
Gjennom massiv annonsering har nettrekrutteringsselskapene lyktes med å få samlet svært store databaser over mulige kandidater. I motsetning til for eksempel annonsering gir dette kundene direkte tilgang til kandidater innen en bestemt målgruppe.
Vær forsiktig!
Mulighetene til å markedsføre seg selv er store på de sosiale mediene på nettet. Men mange er ikke klar over den negative markedsføringen de kan gi av seg selv på disse nettstedene. Bilder av en selv i beruset tilstand eller delvis avkledd gir ikke en framtidig arbeidsgiver det beste inntrykket. Tenk framover når du publiserer informasjon om deg selv på nettet!
Oppgave
- Finn minst fem eksempler på rekrutteringsselskap.
- Hvilke av dem har du hørt om før?
- Hvilke selskap er etablert i ditt område?
- Velg ut to selskap og finn ut mer om disse.