1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Salg er kunnskapChevronRight
  4. Hvordan skaffe seg den nødvendige kunnskapen? ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hvordan skaffe seg den nødvendige kunnskapen?

For å kunne gi best mulig service er det viktig å ha gode kunnskaper om produktene, bransjen og om forbrukerne. Hvordan skaffer man seg denne kunnskapen?

Punktene under viser hvordan vi som selgere kan skaffe oss den nødvendige kunnskapen.

Produktkunnskap får vi:

  • ved å prøve/bruke produktet selv
  • fra kollegaer og kunder
  • fra informasjon på Internett, i brosjyrer og annet markedsmateriell
  • fra blogger og sosiale medier
  • fra produktark
  • fra kampanjeinformasjon
  • gjennom kurs fra leverandører og produsenter
  • på messer
  • gjennom konkurrentovervåking

Bransjekunnskap får vi:

  • gjennom erfaring
  • via kollegaer
  • via Internett, blogger og sosiale medier
  • gjennom skriftlig informasjon
  • gjennom bransjeforeningene
  • på bransjekurs om f.eks. lover og forskrifter, kundebehandling

Forbrukerkunnskap får vi:

  • på kurs eller via utdanning i forbrukeratferd
  • gjennom erfaring, prøving og feiling
  • fra kollegaer og kunder
  • ved å vise interesse for kundene, lagre og benytte kundedata

Oppgave

Kan du komme på flere måter å skaffe produkt-, bransje- og forbrukerkunnskap på?

Læringsressurser

Salg er kunnskap