1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Salg er kunnskapChevronRight
  4. ProduktkunnskapChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Produktkunnskap

For å kunne gi best mulig service er det avgjørende å ha god kunnskap om produktene du selger. Å ha produktkunnskap er mer enn å kunne oppgi prisen på ei jakke. Produktkunnskap er kunnskap om alle sider og forhold ved produktet.

Under ser du en oversikt med eksempler på nødvendig produktkunnskap. Vi tar utgangspunkt i ei jakke fra Norrøna.

Produktkunnskap

Eksempel
Kvalitet Ei GORE-TEX®-jakke med Active Shell-materiale, kommer i størrelse S, M, L og XL i unisex-fasong.
Produkthistorikk Hvor lenge jakka har vært på markedet, og om det er en forbedret utgave av tidligere jakker.
Produsent Norrøna har produsert jakka.
Leverandør Norrøna har levert jakka.
Bruksområde

Turgåing, skitopptur, stisykling, stiløping, langrenn, fjellsykling, generelt friluftsliv, fjellturer, sykling.

Produktfordeler og brukerfordeler GORE-TEX® Active Shell er vanntett, ekstremt pustende og vindtett. Lav vekt, lavt volum, mykt og lett å pakke – GORE-TEX® Active passer utmerket til aerobe aktiviteter der man trenger beskyttelse mot vind og regn. Brystlomme, enhåndsstramming, håndleddsstramming med borrelås, lufting under armene, myk hakebeskytter, rygglomme med glidelås.
Vedlikehold Vaskes på 40 grader uten skyllemiddel. Skyllemiddel ødelegger pusteegenskapene.
Negative sider Den er ikke så varm, kanskje litt liten i størrelsen, kommer foreløpig i få farger.
Betingelser Fem års garanti for material- og produksjonsfeil. Vanlig reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven er to år.
Konkurrenter og konkurrenters produkter Selger må kjenne til konkurrentenes produkter og deres produktegenskaper for å kunne fortelle kunden hva som er unikt med denne jakka – for eksempel Arc’teryx, The North Face, Adidas og så videre.

Produktkunnskap i ulike bransjer

Hvor viktig produktkunnskap er, avhenger av hvilken bransje du jobber i, og hva slags produkter du selger. Er du selger i en matvarebutikk eller kiosk, er produktkunnskaper mindre viktig enn hvis du jobber i bakeri, apotek eller bilforretning. Små kjøp som gjøres ofte (rutinekjøp), som for eksempel sjampo, melk, sjokolade og avis, krever mindre produktkunnskap fra selgeren enn kjøp av kompliserte og dyre produkter. Bil, båt, hus, mobiltelefon, moped, sykkel og har en mer omfattende kjøpsprosess, og det krever mer av selgeren.

Krav til kompetanse

For en selger på bedriftsmarkedet eller institusjonsmarkedet er det svært viktig med gode produktkunnskaper, gjerne kombinert med den rette utdanningen. Å selge delkomponenter til gravemaskiner, til datamaskiner eller ingredienser til medisiner krever høy kompetanse.

Video om produktkunnskap

Se videofilmen for en oppsummering av hvor viktig produktkunnskap er for økt salg.

Oppgave

Finn ett produkt (en vare eller en tjeneste) du kjenner forholdsvis godt, og lag en lignende tabell for dette produktet som du så over for Norrøna-jakka.

Læringsressurser

Salg er kunnskap