Hopp til innhold

  1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Skriftlig og muntlig kommunikasjonChevronRight
  4. Kommunikasjon gjennom ulike kanalerChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kommunikasjon gjennom ulike kanaler

Her skal vi si litt om kommunikasjon gjennom e-post, chat eller nettprat, Facebook og Twitter.

Mann som holder en telefon og bestiller kaffe. Foto.

Gjennom de siste 30 åra har det kommet nye kanaler å kommunisere skriftlig gjennom. Det er for eksempel e-post, chat eller nettprat, Facebook og Twitter.

E-post

E-post kjenner du selvsagt til. I forretningslivet brukes e-post ofte til å sende over brev og andre dokumenter elektronisk. Vær bevisst på hvem du skriver til. I mange sammenhenger er det nødvendig å holde en formell tone selv om det «bare» er noe du skriver på en pc og sender av gårde.

Chat eller nettprat

Chat eller nettprat er en direkte samtale, med den forskjellen at du ofte kan beholde en utskrift etterpå. Her er det rom for å være mer uformell i tonen. Vær oppmerksom på at et tilbud er gyldig selv om det kommer litt tilfeldig inn i en nettprat. Ikke lov mer enn du kan holde!

Hand som peker på et nettbrett. Foto.

Facebook og Twitter og andre sosiale medier

Facebook og Twitter er kanaler som mange bedrifter bruker for å ha en løpende dialog med kunder. Ofte inviteres kundene til å komme med synspunkter på produkter eller bedriften som helhet. Skal du skrive på en slik side i profesjonell sammenheng, er det viktig å huske at du representerer bedriften – og at svært mange følger med på hva som sies. Hvis bedriften ønsker å bruke Facebook aktivt, kan det også være et poeng å tenke gjennom hva kundene er interessert i.

Snapchat, Instagram og Pinterest er eksempler på andre sosiale medier i stor vekst.

Et godt råd er: Les alltid korrektur! Bruk gjerne retteprogrammet først, men les alltid over det du skal sende fra deg.

Læringsressurser

Skriftlig og muntlig kommunikasjon