1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Skriftlig og muntlig kommunikasjonChevronRight
  4. SalgsbrevetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Salgsbrevet

Det er mange typer skriftlig kommunikasjon. Her skal vi ta for oss salgsbrevet.

Brev i konvolutt. Tegning.

E-postmarkedsføring som salgsbrev

Med salgsbrev mener vi brev som bedriften sender til mange, i form av et direkte brev – Direct Mail (DM). Det vanligste er å sende slike brev som e-post. E-postmarkedsføring gjort riktig er den mest målrettede og effektive kommunikasjonskanalen som fins. Salgsbrevet er en salgssamtale i skriftlig form. Siden kunden ikke er der, må du på forhånd tenke gjennom hvilke behov tilbudet ditt kan dekke, og hvorfor kunden vil, eller ikke vil, si ja til tilbudet.

Ofte er det nyttig å tenke over hva som kan hindre kunden fra å handle. Tenk på det som små nei du må forvandle til ja. Tilbudet må komme tydelig fram, helst allerede i overskriften – gjerne med utgangspunkt i et behov.

Håndtere innvendinger

Vanlige innvendinger mot å kjøpe er at kunden ikke kjenner deg eller produktet, at kunden ikke vet hva det koster, og at kunden ikke vet hvordan det skal komme fram til ham eller henne. Dette er innvendinger du kan behandle én etter én i brevet. Fortell om produktet og hvor fornøyde andre kunder er med det. Fortell at kunden har full returrett. Fortell hvor billig det er akkurat nå, og at kunden får noe i tillegg hvis han eller hun bestiller i dag. Og ikke minst: Husk å fortelle hva du vil kunden skal gjøre – bestille i dag!

Dette er vanlige triks i slike brev. De virker. Det viktigste er å sende rett tilbud til rett person. Hvis dere gjør det, og brevet har en god tone og presenterer tilbudet på en god måte, er det mange som vil kjøpe.

Bruk titler bevisst

En dreven brevskriver har tre–fire mellomtitler i brevet, formulert slik at de forteller det meste av historien selv om resten ikke blir lest. Og selve tilbudet blir gjentatt i et PS nederst. Det leser nemlig nesten alle!

Læringsressurser

Skriftlig og muntlig kommunikasjon