1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. SalgsprosessenChevronRight
  4. OppfølgingenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Oppfølgingen

Når en selger kontakter kunden etter et salg, er det vanligvis et ledd i salget. Hensikten er å forsterke relasjonen mellom selgeren og kunden. Både med tanke på at kunden skal være fornøyd, og for framtidige salg er dette vel verdt den tiden det tar.

Mange tommler opp. foto.

Riktig valg

Er salget over når produktet er solgt og har byttet eier? Nei, det er ikke det. Dersom du vil beholde kunden i lang tid og gjøre mer enn dette ene salget, må du følge opp kunden også etter at salget er gjennomført. Som selgere må vi bekrefte overfor kundene at de har gjort et riktig valg, og fortsette å være deres «rådgivere», slik at de vet hvor de skal henvende seg dersom de lurer på noe.

Produktoppfølging

I tillegg er det mange produkter som trenger service eller annen oppfølging. Man gir for eksempel råd om at skruene på bindingen til et snøbrett bør trekkes til etter en viss tid, eller om å se over forskjellige komponenter på en sykkel når den har vært brukt en stund.

Ung mann med nettbrett  og tre forskjellige smilefjes. Foto.

Mersalg

Som en del av oppfølgingen kommer også muligheten for mersalg. Mersalg er tilleggssalg enten av hovedproduktet eller av tilleggsprodukter. For eksempel kan sykehuset, dersom de er fornøyd med desinfeksjonsvæsken de har kjøpt, også kjøpe fuktighetskrem til å smøre på hendene. Mersalg på denne måten er ofte «lett» salgsarbeid fordi man allerede har vunnet kundens tillit. Da skal det ikke så mye til før de velger å bruke samme leverandør av flere produkter. Mersalg kan også være så enkelt som at butikkmedarbeideren spør bensinkundene på en bensinstasjon om de også vil ha en 3-pakning boller. Et så enkelt spørsmål kan øke salget enormt sammenlignet med bare å «ta imot ordren».

Læringsressurser

Salgsprosessen