1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. SalgsprosessenChevronRight
  4. PlanleggingsfasenChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Planleggingsfasen

I planleggingsfasen må du som selger identifisere hvilke kundegrupper produktet ditt passer for. Planleggingen går da ut på å bestemme hvem du skal selge til, hva du skal selge, og hvor og hvordan salget skal foregå. Dette gjelder særlig for salg på bedriftsmarkedet.

En gruppe mennesker som gir hverandre high five

En selger av kontorrekvisita, for eksempel, må finne ut

  • hvilke bedrifter i salgsdistriktet som bruker kontorrekvisita
  • hvilke produkter de har behov for (f.eks. toner til kopimaskin og skriver, blyanter og viskelær)
  • hvor de holder til
  • hvorvidt kunden skal kontaktes på telefon, via e-post, chat eller ved oppsøkende salg

Salg kan ta tid

Det er viktig å huske på at det ikke er alle salgssituasjoner som ender med et salg eller en ordre. Det betyr ikke at du som selger skal gi opp denne kunden. Mange salg tar det lang tid å oppnå, og i mange tilfeller må man opparbeide seg gode relasjoner til kundene før de stoler nok på deg til at de kjøper produktene dine. Det er derfor ikke bare før det første salgsmøtet det er viktig å planlegge, hvert møte må planlegges.

Læringsressurser

Salgsprosessen