1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Kjøper- og selgerrollenChevronRight
  4. Kjøper- og selgerrollen på institusjonsmarkedetChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kjøper- og selgerrollen på institusjonsmarkedet

Kjøpsprosessen på institusjonsmarkedet er styrt av regler som er fastsatt av myndighetene. Reglene skal sørge for at alle tilbyderne blir behandlet likt og i full åpenhet.

pc med en stabel bøker bak skjermen

Tre måter å gjøre innkjøp på

Innkjøp på institusjonsmarkedet (det offentlige markedet) foregår på tre måter:

  • kjøp etter anbudskonkurranse
  • kjøp etter forhandlinger
  • direkte anskaffelser

Salg og markedsføring

Salg og markedsføring på institusjonsmarkedet skiller seg fra salg på bedriftsmarkedet på flere punkter. Institusjonsmarkedet kjennetegnes av langsiktige kontrakter og trygge betalere. Offentlig salg skiller seg derfor ut på følgende punkter:

  • Offentlig salg handler ikke om oppsøkende salg, telefonsalg, nyhetsbrev, e-poster eller lignende. Det handler om å tilfredsstille kravene i spesifikasjonene.

Les mer om kjøpsprosessen på institusjonsmarkedet

Læringsressurser

Kjøper- og selgerrollen

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Yrkesportrett: Salgskonsulent

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Yrkesportrett: Butikkmedarbeider

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter