Hopp til innhold

  1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Kjøper- og selgerrollenChevronRight
  4. KjøpsrollerChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kjøpsroller

En kjøpsrolle er, kort forklart, den typen påvirkning du som person har på selve kjøpet. Vi skiller mellom fem ulike kjøpsroller i forbindelse med et kjøp. Av og til kan du ha alle rollene selv, andre ganger er rollene i ett og samme kjøp pent fordelt på mange individer.

Gruppe mennesker som sitter på en kant med mange handleposer i hendene

En god selger tilpasser seg

En god selger tilpasser salg og markedsføring til de ulike trinnene i kjøpsprosessen. Når det er større og dyrere innkjøp som skal gjøres, er det ofte ikke bare én person involvert i kjøpsprosessen, men gjerne en hel familie eller flere venner og bekjente.

Når du for eksempel skal kjøpe ei ny vinterjakke, har det hendt at du har spurt vennene dine om råd?

En god selger vet å tilpasse salg og markedsføring ikke bare til den som skal kjøpe eller bruke produktet, men også til den som har et avgjørende ord med i laget. Skal du for eksempel kjøpe ny jeans, har du ofte med deg en venn til å hjelpe deg. Vennen fungerer som «påvirker», og en god selger vet å inkludere vennen i salgssamtalen.

En jente og to gutter med handleposer i hendene på et kjøpesenter

Dyre produkter

Er det større og dyrere produkter det er snakk om, er gjerne flere personer involvert i prosessen. Skal for eksempel en gutt på 15 år kjøpe seg konfirmasjonsdress, skjer det gjerne i følge med en foresatt, ikke venner. Vennene kan være påvirkere fordi konfirmantene snakker seg imellom om hva slags dress de foretrekker. Den foresatte er i denne situasjonen både påvirker, beslutningstaker og kjøper, konfirmanten er bruker. Selgers oppgave er å vite hvem som har de ulike rollene, og tilpasse sin salgsstrategi deretter.

Læringsressurser

Kjøper- og selgerrollen

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter