Hopp til innhold

  1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Kjøper- og selgerrollenChevronRight
  4. Kjøper- og selgerrollen på forbrukermarkedet ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kjøper- og selgerrollen på forbrukermarkedet

På samme måte som du som selger går gjennom en salgsprosess, går kundene gjennom en kjøpsprosess. En selgers oppgave er å finne ut hvor langt kunden er kommet i sin prosess, og sørge for at han er i takt med kunden.

Smilende ekspeditør veileder et par i butikken

Vi skal ta for oss hvert trinn i kjøpsprosessen på forbrukermarkedet og komme med noen konkrete tips til hvordan en selger kan tilpasse salg og markedsføring til forbrukernes kjøpsatferd.

Vi tar utgangspunkt i modellen under

En selger må kjenne til fasene i salgsprosessen, nemlig kontaktfasen, behovsanalysen, argumentfasen og avslutningsfasen. I samtalen med kunden er den første oppgaven til en selger å oppdage hvor i kjøpsprosessen kunden er kommet, og tilpasse sin salgsstrategi etter dette. Ønsker kunden å finne ut om hun virkelig trenger produktet? Er det et forsøk på å hente inn informasjon, eller har hun allerede funnet flere alternativ og trenger hjelp til å bestemme seg? Eller trenger hun bare en forsikring om at hun har valgt rett produkt? En god selger er en god lytter og oppdager dette.

Læringsressurser

Kjøper- og selgerrollen

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter