Hopp til innhold

  1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Ytre og indre salgsmiljøChevronRight
  4. Vareplasseringens betydningChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Vareplasseringens betydning

Sett fra et salgsperspektiv er det viktig at varene plasseres på det mest hensiktsmessige stedet i lokalet.

Dagligvarer i handlekurv

Hvorfor er vareplasseringen så viktig?

I dagligvarebutikker blir magnetvarer som melk og brød ofte plassert innerst inne i butikklokalet. Da må kundene gå forbi store deler av sortimentet for å komme til de varene de egentlig skulle ha.

Tanken er at kundene på sin veg gjennom butikken skal plukke med seg en del andre varer som de egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe.

I kasseområdet blir ofte kundene stående en stund mens de venter på å få betale for varene. Her plasserer man derfor gjerne impulsvarer som sjokolade og aviser. Mens kunden venter, kan han eller hun plukke med seg av impulsvarene. Når kundene blir eksponert for impulsvarer (og andre varer), kan vi med andre ord få selge mer.

Hvor mye tjener vi på de ulike varene?

En ting som er viktig å vite, er hvilke varer som selger, og hvilke som bare ligger stille i hylla. Det er også viktig å vite hvilke varer vi tjener godt på, og hvilke vi tjener lite på. Det er med andre ord viktig å vite hvor mye vi tjener på de ulike varene.

Systematisering av varer

For å systematisere dem gir vi varene ulike navn. Tre vanlige betegnelser er:

  • trafikkskapere: de varene som får kunden til å oppsøke bedriften som for eksempel melk og brød
  • vinnere: lettomsettelige varer med god fortjeneste som for eksempel nye mobiltelefoner, felleski og andre bestselgere
  • serviceprodukter: produkter som har lav fortjeneste eller lavt salg, men som det forventes at butikken har. Ekstrautstyr til eldre mobiltelefoner er et eksempel.

Vi har også en fjerde type: varer som har lavt salg, men høy fortjeneste. Denne typen kalles dovne varer. Eksempel på slike varer er dyre og eksklusive kofferter i en veskebutikk.

Sortimentet i butikken har vi allerede delt inn i varegrupper (for eksempel kjøtt, fisk, melkeprodukter og så videre). Innenfor hver varegruppe har du A-, B- og C-soner. A-soner er mest trafikkerte, B-soner er lett synlige, mens C-soner er litt bortgjemte.

Det er ikke vanskelig å forstå hvilke soner du skal plassere trafikkskaperne, vinnerne og serviceproduktene i.

Oppgave: Sett sammen det som passer:

Trafikkskapere A-soner
Vinnere B-soner
Serviceprodukter C-soner

Sameksponering

For å øke salget må du tenke sameksponering. Sammen med trafikkskaperen som er plassert i en A-sone, bør du plassere alle produktene som kan selges sammen med denne trafikkskaperen. Dette er ikke bare for å øke salget, men også for at kunden skal få med seg alt som trengs (og bli tilfreds). Hvis du for eksempel har tilbud på en steikepanne, bør lokk og steikespade være plassert sammen med denne.

Stekepann med lokk
Lavt salg Høyt salg
Høy fortjeneste Dovne varer Vinnere
Lav fortjeneste Serviceprodukter Trafikkskapere

Læringsressurser

Ytre og indre salgsmiljø