1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. Trender i produktutviklingenChevronRight
  4. Trend: Høyere krav til serviceChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Trend: Høyere krav til service

God service blir stadig viktigere. Når konkurransen i markedet er hard, kan service være det konkurransemiddelet som er mest effektivt.

Ringeklokke på en hotelldisk. Foto.

Kundeservice stadig viktigere

Personalet utgjør en meget viktig del av det kundene oppfatter som service. Selvsagt må rammene for god service være til stede (som for eksempel feilfrie produkter, sikre leveranser og så videre), men det som trolig er viktigst for servicenivået, er at en dyktig og serviceinnstilt kundebehandler stiller opp for kunden.

Den servicen som personalet i en bedrift yter overfor kundene, er vanskelig for andre bedrifter å kopiere. God service vil derfor være et svært viktig konkurransefortrinn i kampen om kundene.

Et eksempel på dette finner vi for eksempel i butikkjeden Dressmann. Den markedsfører seg som «best på service». Mange bedrifter har svært tilfredse kunder, og mye av dette skyldes nok også evnen til å yte service.

Her kan du se resultatet av forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, og her måler man nettopp kunders tilfredshet.

Læringsressurser

Trender i produktutviklingen