Hopp til innhold

  1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. KonflikthåndteringChevronRight
  4. Konflikttrappen ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Konflikttrappen

Konflikttrappen er en modell som forklarer hvordan en konflikt gjerne utvikler seg. Det er enklest å håndtere en konflikt på det nederste trinnet i trappen. Da er partene villige til å lytte til hverandre.

Konflikttrappen

Konflikttrappa. Illustrasjon.
Slik kan vi se for oss konflikttrappen.

På første trinn er personene saklig uenige. De forklarer sine synspunkter på en sak og registrerer at den andre har et annet syn. Partene er ikke uvenner og prøver å lytte til hva den andre mener. De diskuterer og er villige til å finne en løsning.

På andre trinn har konflikten økt. Partene står på sitt og argumenterer hardt for at de selv har rett. Deres løsning er den som bør velges. Partene prater ofte i munnen på hverandre, og vi ser på kroppsspråket at de er engasjert. De lytter i liten grad til det den andre sier.

På tredje trinn er partene sinte på hverandre, og de blander sak og person. De roper til hverandre og kaller hverandre stygge ting. Gamle og uavsluttede konflikter dukker opp. Begge har sluttet å lytte til hva den andre sier. De truer hverandre og krever at den andre skifter mening. Konflikten er fastlåst.

På fjerde trinn er det «krig». Partene slåss og skriker til hverandre. Dersom ingen skiller dem, vil de slåss til en gir seg eller blir skadet. De ser på hverandre som fiender.

Konflikttrappen

Trinn 1: saklig uenighet, diskusjon

Trinn 2: ingen vil gi seg, krangel

Trinn 3: sinne og usaklighet, kjefting

Trinn 4: konflikten er fastlåst

Tenk etter!

Diskuter hvorfor det er lettest å løse konflikter på det første trinnet.

Læringsressurser

Konflikthåndtering