Her finner du fem oppgaver om konkurransemidlet pris. Oppgavene egner seg som gruppearbeid og til framføring og diskusjon i klassen.
Oppgave 1
Kan du finne et eksempel på et produkt du vil kjøpe nesten uansett pris, og et produkt du ikke vil kjøpe dersom prisen stiger med mer enn 25 prosent i forhold til dagens pris?
Oppgave 2
Finn eksempler på produkter som er priset etter de tre formene for prissetting.
- Kostnadsorientert prissetting
- Etterspørselsorientert (markedsorientert) prissetting
- Konkurranseorientert prissetting
Oppgave 3
Gi ett eller flere eksempler på hver av de fire formene for prisdifferensiering.
- Segmentstyrt prisdifferensiering
- Geografisk styrt prisdifferensiering
- Tidsstyrt prisdifferensiering
- Brukerstyrt prisdifferensiering
Oppgave 4
Kan du forklare hvordan ulike bilprodusenter bygger opp et image ved hjelp av prisen og produktet?
Oppgave 5
Velg deg ut noen nye produkter og vurder hvilken prisstrategi som er benyttet. Finner du eksempler på bruk av både lav og høy pris på lanseringstidspunktet?
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 16.05.2018