Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Oppgaver om p for produkt

Her finner du fire oppgaver som omhandler konkurransemidlet produkt. Oppgavene egner seg godt til gruppearbeid og til diskusjon eller framføring i klassen.
iPad. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1

Finn eksempler på produkter som

  • er helt nye på markedet
  • har vært på markedet en stund
  • er på vei ut av markedet

Oppgave 2

Hvordan er markedsmiksen for produktene til Apple? Velg ett Apple-produkt og beskriv hvert enkelt konkurransemiddel.

Oppgave 3

a) Velg deg ut tre ulike butikker/utsalgssteder, for eksempel en matbutikk, en sportsforretning og en klesbutikk.

Vurder vareutvalget i de tre ulike butikkene. Hvilke varer har de, og hvordan er bredden og dybden i vareutvalget? Er det varer du savner i butikkene? Er det varer du synes butikkene bør ta ut av sitt sortiment?

b) Velg deg ut tre butikker som selger samme type varer (for eksempel tre klesbutikker) og vurder vareutvalget. Hvilke varer har de, og hvordan er bredden og dybden i vareutvalget? Hvorfor tror du butikkene er like/ulike i sitt sortiment?

Oppgave 4

Beskriv hva kjerneproduktet, det konkrete produktet og det utvidede produktet er for:

  • en mobiltelefon
  • en kinoforestilling
  • et restaurantbesøk
  • en frisørtime
  • et par jeans
  • et par solbriller
  • en hotell-overnatting

Du kan også velge andre produkter som du synes kan være interessant å dele inn i de ulike produktnivåene.

Relatert innhold

Et av de viktigste konkurransemidlene en bedrift har, er selve produktet. Et produkt kan være både varer og tjenester.

Det utvidede produktet er et begrep vi stadig støter på når vi snakker om produkter og service. Her skal vi se litt nærmere på hva vi legger i dette begrepet.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan og Hanne-Lisbet Løite.
Sist faglig oppdatert 16.05.2018

Læringsressurser

De fem p-ene