1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. De fem p-ene ChevronRight
  4. Påvirkning ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Påvirkning

Hvordan kan vi påvirke kunder til å kjøpe produktene våre? Vi kan for eksempel kommunisere med kundene ved hjelp av reklame på tv, annonser i avisa eller via bedriftens Facebook-side.

Markedskommunikasjon

For at bedriften skal få solgt sine produkter, må kundene på en eller annen måte få rede på at produktene er til salgs. Informasjon til kundene gis altså for å få kundene til å kjøpe produktet. Denne formen for påvirkning kaller vi ofte for markedskommunikasjon.

Markedskommunikasjonen kan ha to former:

  • massekommunikasjon
  • personlig kommunikasjon

Massekommunikasjon er stort sett enveis kommunikasjon fra bedriften til kundene. Eksempler på massekommunikasjon er annonser i aviser og tidsskrifter.

Personlig kommunikasjon er kommunikasjon direkte mellom bedriften og kunden. En selger har kanskje direkte kontakt med kunden, eller bedriften sender ut informasjon direkte til den enkelte kunde.

Å kommunisere med målgrupper (ulike kundegrupper) krever innsikt i målgruppens kunnskapsnivå, problemer og informasjonsbehov.

Læringsressurser

De fem p-ene