1. Home
  2. Salg, service og sikkerhet Vg2ChevronRight
  3. De fem p-ene ChevronRight
SubjectEmne

EMNE

De fem p-ene

En bedrift har fem verktøy den kan bruke for å øke salget av en vare eller en tjeneste: produktet, prisen, plassen (distribusjonen), påvirkningen og personalet. Vi kaller dem de fem p-ene.

Fem konkurransemidler – fem p-er

Når bedriften skal selge produktene sine, har den fem ulike konkurransemidler den kan bruke for å øke salget. Disse kalles ofte for de fem p-ene etter navnene de har på engelsk:

  • product (produkt)
  • price (pris)
  • place (distribusjon eller plass)
  • promotion (påvirkning eller markedskommunikasjon)
  • people (personale)

Markedsmiks

En bedrift kan kombinere de fem konkurransemidlene på ulike måter. Måten bedriften bruker konkurransemidlene for å lykkes med salget på, kalles også markedsmiks.

Du kan lese mer om markedsmiks her: Markedsmiks (Vg1)

Læringsressurser

De fem p-ene

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter