34 | aug. | Generelle læreplanmål Naturfag i praksis: Utferd/bedriftsbesøk
| - muntlige ferdigheter, skrive, lese og regne i naturfag
- digitale ferdigheter
- naturfag i yrkeslivet
|
35 | aug. | Forskerspiren Åpent forsøk | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
36 | sep. | Bærekraftig utvikling Begrepet | - gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
|
37 | sep. | Bærekraftig utvikling Populasjon | - gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon
|
38 | sep. | Bærekraftig utvikling Egne svalg og etikk | - kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
|
39 | sep. | Bærekraftig utvikling Interessekonflikt
| - undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
|
40 | okt. | Forskerspiren Yrkesrettet oppgave
| - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
41 | okt. | Høstferie | Tidspunktet for høstferie vil være forskjellig i ulike deler av landet. |
42 | okt. | Ernæring og helse Energigivende næringsstoffer | - beskrive de viktigste energigivende næringsstoffene, deres kjemiske kjennetegn og begrunne hvorfor de er viktige for kroppen
|
43 | okt. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Ernæring og helse Energigivende næringsstoffer | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- beskrive de viktigste energigivende næringsstoffene, deres kjemiske kjennetegn og begrunne hvorfor de er viktige for kroppen
|
44 | okt. | Ernæring og helse Vitaminer, mineraler, sporstoffer | - gi eksempler på vitaminer, mineraler og sporstoffer kroppen trenger, og hvordan man kan sikre variert kosthold
|
45 | nov. | Ernæring og helse Vitaminer, mineraler, sporstoffer | - gi eksempler på vitaminer, mineraler og sporstoffer kroppen trenger, og hvordan man kan sikre variert kosthold
|
46 | nov. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Ernæring og helse Kjemisk påvisning | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- gjennomføre enkle kjemiske påvisninger av næringsstoffer i matvarer og gjøre rede for observasjonene
|
47 | nov. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Ernæring og helse Kjemisk påvisning | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- gjennomføre enkle kjemiske påvisninger av næringsstoffer i matvarer og gjøre rede for observasjonene
|
48 | nov. | Forskerspiren Yrkesrettet oppgave
| - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
49 | des. | Oppsummering næringsstoffene | - beskrive de viktigste energigivende næringsstoffene, deres kjemiske kjennetegn og begrunne hvorfor de er viktige for kroppen
- gi eksempler på vitaminer, mineraler og sporstoffer kroppen trenger, og hvordan man kan sikre variert kosthold
- gjennomføre enkle kjemiske påvisninger av næringsstoffer i matvarer og gjøre rede for observasjonene
|
50 | des. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
51 | des. | Demoforsøk |
|
51/1 | des./jan. | Juleferie | |
2 | jan. | Ernæring og helse Fordøyelsen | - forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppen
|
3 | jan. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Ernæring og helse Fordøyelsen
| - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppe
|
4 | jan. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Ernæring og helse Kosmetiske produkter
| - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- gjøre rede for noen hovedbestanddeler i kosmetiske produkter og lage et slikt produkt med egen varedeklarasjon
|
5 | jan. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Ernæring og helse Livsstil og helse
| - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- drøfte spørsmål knyttet til slanking, spiseforstyrrelser og trening, og til hvordan livsstil påvirker helsen
|
6 | feb. | Forskerspiren Yrkesrettet oppgave | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
7 | feb. | Oppsummering fordøyelsen | - forklare hovedtrekkene i fordøyelse, transport og omsetting av energigivende næringsstoffer i kroppen
- gjøre rede for noen hovedbestanddeler i kosmetiske produkter og lage et slikt produkt med egen varedeklarasjon
- drøfte spørsmål knyttet til slanking, spiseforstyrrelser og trening, og til hvordan livsstil påvirker helsen
|
8 | feb. | Vinterferie | Tidspunktet for vinterferie vil være forskjellig i ulike deler av landet. |
9 | feb. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Solenergi og varmepumper | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gjøre forsøk med solceller, solfangere og varmepumper, forklare hovedtrekk i virkemåten og gjøre enkle beregninger av virkningsgraden
|
10 | mars | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Solenergi og varmepumper | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gjøre forsøk med solceller, solfangere og varmepumper, forklare hovedtrekk i virkemåten og gjøre enkle beregninger av virkningsgraden
|
11 | mars | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Solenergi og varmepumper | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- bruke enkle datasimuleringer eller animasjoner for å illustrere og forklare naturfaglige fenomener og teste hypoteser
- gjøre forsøk med solceller, solfangere og varmepumper, forklare hovedtrekk i virkemåten og gjøre enkle beregninger av virkningsgraden
|
12 | mars | Forskerspiren Yrkesrettet oppgave | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
13 | mars | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Biomasse som energikilde
| - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde
|
14 | mars/apr. | Forskerspiren Undersøkelser/forsøk
Energi for framtiden Biomasse som energikilde | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
- gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde
|
15 | apr. | Forskerspiren Yrkesrettet oppgave | - planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
|
16 | apr. | Påskeferie | |
17 | apr. | Oppsummering energi | - gjøre forsøk med solceller, solfangere og varmepumper, forklare hovedtrekk i virkemåten og gjøre enkle beregninger av virkningsgraden
- gjøre rede for ulik bruk av biomasse som energikilde
|
18 | apr./mai | Naturfag i praksis Utferd/bedriftsbesøk | naturfag i yrkeslivet |
19 | mai | Oppsummering naturfag | oppsummering av sentrale sammenhenger i faget |
20 | mai | Oppsummering naturfag | oppsummering av sentrale sammenhenger i faget |
21/25 | mai/juni | Repetisjon | Timeplanen i denne perioden blir ofte endret av prøver, tentamener, arrangementer og fridager. Mai/juni er godt egnet til elevforedrag, ekstraforsøk, prosjekt, faglig debatt, feltarbeid, repetisjon og trening til muntlig eksamen (den valgte eksamensmodellen). |