1. Home
  2. NaturfagChevronRight
  3. Ernæring og helseChevronRight
  4. Helse og livsstilChevronRight
  5. Næringsstoffer og helseChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Næringsstoffer og helse

Livsstilen din er det du typisk velger å gjøre i løpet av dag: Det kan for eksempel være hva du spiser og drikker, og hvor aktiv du er. Døgnrytmen din, om du får tilstrekkelig søvn, og hvordan du takler stress, er også en del av livsstilen din.

Livsstil og kosthold

Næringspyramiden. Illustrasjon.
Næringspyramiden

Livsstilssykdommer er en samlebetegnelse på sykdommer eller lidelser et menneske kan få som resultat av egen, selvvalgt livsstil. Livsstilssykdommer blir ofte omtalt som dagens store helseutfordring. Livsstilssykdommer som knyttes til kostholdet, er overvekt, sukkersyke og hjerte- og karsykdommer.

Å ha et sunt kosthold og en livsstil som er aktiv nok til å gi helsegevinst, er ikke så vanskelig som mange tror. Du trenger verken å følge strenge dietter eller harde treningsprogrammer.
Det viktigste er hva du gjør i det daglige.

Generelt gjelder det at sunn mat skal inneholde proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet mener at minst 55–60 prosent av energien bør komme fra karbohydrater, maksimalt 30 prosent fra fett og 10–15 prosent fra proteiner.

Næringspyramiden viser hvordan vi får et sunt og variert kosthold.
Vi kan spise mye av det som er på bunnen, og mindre og mindre mot toppen. Et slikt kosthold skal sikre at kroppen får alle de næringsstoffer, vitaminer og mineraler den trenger. Samtidig skal balansen i kostholdet sørge for at vi opprettholder en sunn kroppsvekt.

Nøkkelpunkter for et godt og sunt kosthold:

  • Doble inntaket av grønnsaker, frukt og bær.
  • Velg kokte eller bakte poteter framfor chips og pommes frites.
  • Spis grove korn- og brødvarer.
  • Spis mer fisk – både som pålegg og middag.
  • Velg magre kjøtt- og meieriprodukter.
  • Velg myk margarin eller olje.
  • Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.
  • Vær varsom med salt.
  • Bruk vann som tørstedrikk.

Læringsressurser

Helse og livsstil

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Øvingsoppgaver - Helse og livsstil

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Interaktive oppgaver om "Helse og livsstil"

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff
  • TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

    Gruppeoppgaver - Helse og livsstil

    Tilleggsstoff
    AdditionalTilleggstoff