1. Home
  2. NaturfagChevronRight
  3. Ernæring og helseChevronRight
  4. Næringsstoffer får kroppen til å fungereChevronRight
  5. Mineraler – byggesteiner og hjelpestoffer i små mengderChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Mineraler – byggesteiner og hjelpestoffer i små mengder

Mineraler er stoffer kroppen trenger i små mengder. De er viktige byggesteiner og hjelpestoffer som vi må få gjennom maten.

Mineraler - byggesteiner og hjelpestoffer

Mineralene er, som vitaminene, nødvendige for mange prosesser i kroppen vår. I motsetning til vitaminene er flere mineraler viktige byggesteiner i kroppen. Særlig skjelettet er avhengig av mineraltilførsel. Mineraler er også viktig for at nervesystemet og musklene skal fungere normalt.

Selv om de forskjellige uorganiske mineralene til sammen bare utgjør en liten del av kroppsvekten (ca. 4 %), er de svært viktige.

Mineraler og sporstoffer

Vi deler mineralene inn i to hovedgrupper:

  • Mineraler
  • Sporstoffer

Mineraler trenger vi relativt mye av. De fungerer som byggesteiner i kroppen.

Sporstoffer er mineraler som vi trenger veldig små mengder av. Sporstoffer er betegnelsen på mer enn 100 grunnstoffer som til sammen utgjør mindre enn en titusendel av kroppsvekten.

Noen viktige mineraler

Kalsium

Kalsiumioner er helt nødvendige for oppbygning av skjelettet og tennene, for at musklene skal kunne trekke seg sammen, for overføring av impulser fra nervetråder og for at blodet skal koagulere. Kalsiumioner er det mineralstoffet vi har mest av i kroppen. Melk og ost er særlige rike kilder til kalsiumioner.

Vi trenger vitamin D for å ta opp kalsiumionene fra maten.

Fosfor

Omsetningen av kalsium og fosfor er nært knyttet sammen,
og fosfat er forbundet med kalsium i skjelettet som kalsiumfosfat.

Kalium

98 prosent av kroppens totale innhold av kaliumioner befinner seg inne i cellene. Kaliumioner regulerer trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av celleveggene og saltbalansen. Det er spesielt mye kaliumioner i bananer, grønnsaker og poteter.

Natrium

Natriumioner er også nødvendige for å opprettholde en normal trykkforskjell mellom innsiden og utsiden av celleveggene og er derfor nødvendige for salt- og væskebalansen i og utenfor cellene. De er også nødvendige for at muskel- og nervecellene skal fungere normalt, og for å regulere pH-balansen.

Magnesium

Magnesiumioner fungerer sammen med mange enzymer og deltar i kroppens omsetning av energi og i produksjonen av proteiner og arvestoff.

Noen viktige sporstoffer

Flere av sporstoffene er livsnødvendige, det vil si at mangel kan føre til sykdom og i verste fall død. Det er vanlig å dele inn sporstoffene i to grupper: de livsnødvendige, som jern, sink og jod, og de giftige, som bly og kadmium.

Jern

Jernioner er helt nødvendige fordi de både frakter oksygen til cellene og inngår i enkelte enzymer som er nødvendige i energiomsetningen. De viktigste kildene til jern er grovt brød og andre grove kornprodukter, kjøtt, leverpostei og grønne bladgrønnsaker. Vitamin C øker jernopptaket fra maten.

Sink

Sinkioner bidrar til transport av karbondioksid fra cellene til lungene, de inngår i omsetningen av flerumettede fettsyrer, de er viktige for immunsystemet, de inngår i insulin, de aktiverer enkelte enzymer, og de fremmer sårheling.

Jod

Torsk er en god kilde til sporstoffet jod.

Jodioner er viktige for å opprettholde et normalt stoffskifte, da de medvirker til å danne hormonet tyroksin i skjoldbruskkjertelen. Tyroksin er et hormon som er med på å regulere kroppens energiomsetning.

Giftige sporstoffer

En lang rekke giftstoffer finner vi i ørsmå mengder i kroppen til alle mennesker. Disse stoffene har vanligvis ingen innvirkning på kroppens helsetilstand. Ved stigende konsentrasjoner kan de imidlertid påvirke kroppsfunksjonene ganske markant. De viktigste giftige sporstoffene er kadmium, bly og kvikksølv.

Læringsressurser

Næringsstoffer får kroppen til å fungere

Hva er kjernestoff og tilleggsstoff?
SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter